White-headed Woodpecker · 13-02-2023 · Angeles Crest Highway · Joachim Bertrands

Joachim Bertrands  ·  15 februari 2023  21:09

Bij het opladen van deze foto werd me opnieuw een onhandigheid duidelijk in de subcategorie wereldsoorten hier op het DB fotoluik. Je kan namelijk niet gewoon de soort selecteren, het moet meteen op (soms erg illustere) ondersoort. Dat is prima voor ergens in de tropen, en ik doe het ook consequent (wel, ik kan niet anders), en zorgt er meteen voor dat elke foto juist staat.

Maar omgekeerd blijkt het ook zo: je kan niet gewoon op 'White-headed Woodpecker' zoeken, en moet meteen de ondersoort selecteren. Als je een of andere fancy ondersoort van Grote Bonte Specht wil opzoeken, is het leuk dat die optie bestaat, maar de twee ondersoorten in White-headed Woodpecker verschillen nagenoeg niet zichtbaar van elkaar, en is dat wellicht niemands doel wanneer die op zoek gaat naar foto's van de soort. 


Is er een of andere fix mogelijk die het zou toelaten om ook per soort te zoeken? Zou heel handig zijn!

Jan Hein van Steenis  ·  15 februari 2023  21:54

Ik neem aan dat de "uitgebreide" IOC-lijst wordt gebruikt en dat je daardoor wel een ondersoort moet selecteren. Het is vaak niet echt noodzakelijk die ondersoort te vermelden, bovendien klopt hij met enige regelmaat niet, dus wellicht is de "alleen-soorten-lijst" een betere optie?

Fijne foto: ik heb één keer naar White-headed Woodpecker gezocht, maar kwam helaas in een gebied terecht waar het na recente sneeuw zeer druk was. Geen specht gevonden, maar gelukkig wel de duurste benzinepomp van Californië. Ik had de afstanden ietwat onderschat...

Wietze Janse  ·  16 februari 2023  08:54

Joachim,

Het 'probleem' is bekend, ook wij admins lopen met regelmaat hier tegenaan. Verzoek is gedaan dit voor de nieuwe versie van de site aan te passen, daarop is nog even wachten.

Joachim Bertrands  ·  16 februari 2023  18:11

Bedankt mannen! Had al wel gedacht dat het inderdaad bekend was, maar ben niet altijd zo mee met de DB perikelen vanuit Noord-Amerika (al heb ik wel enkele geweldige vrienden die me steeds wat op de hoogte houden). 

Ik kijk uit naar de aanpassing, in de tussentijd doen we gewoon zo wel verder met de plaatjes :-). 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?