Sri Lanka Whistling Thrush · 31-01-2023 · Horton Plains NP · Jan van der Laan

Maarten Wielstra  ·  8 februari 2023  21:48

Ik was daar op 10 feb 2013. Aardig stuk gelopen in het gebied, maar alleen zingend vlakbij de ingang inderdaad (niet gezien). Gaaf hoor!

Max Berlijn  ·  9 februari 2023  05:50, gewijzigd 9 februari 2023  05:52

Fijn plaatje Jan. Zelf ook gezien daar bij de ingang van een pad (plek kan ik opzoeken) maar leg “Low Stealth” ff uit 😀.

Jelle Scharringa  ·  9 februari 2023  11:47

Uit  de "oude doos":  In 2007 had ik er 1 drie dagen achter elkaar een 10-tal minuten lopen van het Windsor Hotel, aan de rand van Nuwara Elyia.

Bij de beroemde Arrenga Pool was de soort onvindbaar, ondanks de absurd hoge entreeprijs!

Jens Bokelaar  ·  20 februari 2023  09:06

Gaaf dat t gelukt is zeker één van de moeilijkste soorten op het eiland en dan nog zo een foto dat is wel echt heel gaaf.

Wim Wiegant  ·  20 februari 2023  17:55

Low stealth, Jan, wat is dat nou...?

Jan van der Laan  ·  20 februari 2023  18:45, gewijzigd 20 februari 2023  18:47

@Jens
Je ingevoerde waarnemingen waren voor ons een grote steun in de rug. Er waren weinig waarnemingen de afgelopen jaren en nu konden we ergens op terugvallen.

@Wim

Low Stealth betekent snel op te merken. Voor een tropisch-regenwoudvogelaar de grootste belediging. Het is afkomstig van James Eaton. Toen mijn reisgenoot Arjan Brenkmanrond 2010 gezinsuitbreiding kreeg zei Jam Eaton (co-eigenaar van Birdtour Asia en bevriend met Arjan) dat hij vanaf dat moment alleen nog maar virtueel zou vogelen. Vandaar dat we nu de geuzennaam Virtual Birders gebruiken. In 2018 hadden met hem afgesproken in Maleisië om een middagje te vogelen. Arjan en James waren gezellig aan het keuvelen toen ik een Rail Babbler hoorde fluiten. Ik zei "Rail Babbler". "Bulbul" werd ik verbeterd. Maar er zat een wel een Rail babbler, dus moesten we het pad af richting vogel. Omdat ik twee meter (ok, 1982 mm bij de dienstkeuring) ben en Arjan en James beiden formaat hobbit hebben, maakte ik iets meer herrie bij het dwars door de struiken ploegen. Sindsdien ben ik dus een low stealth birder. Ach, zolang ik nog Schneider Pitta's of Marbled Wren-Babblers uit de struiken weet te toveren, beschouw ik dat ook als een mooie geuzennaam. Oh, en de Rail-Babbler liet zich prachtig zien

Jildert Hijlkema  ·  21 februari 2023  20:03

Wie hadden jullie als gids?

Gert Ottens  ·  21 februari 2023  20:23, gewijzigd 21 februari 2023  20:23

Zelf kan ik Saman Weediyababdara aanvelen, van walkwithjith.com.

Hugo Moerman  ·  22 februari 2023  18:53

Wij hadden in januari 2020 Nandana Hewa Gamage. Ook een fantastische gids om mee op pad te gaan.

Jan van der Laan  ·  22 februari 2023  20:28

Wij hadden ook Nandana, op aanraden van Dave vd Spoel. Erg goed en alles tot in de puntjes verzorgd.

Jan van der Laan  ·  8 maart 2023  09:48

En ons verslag is inmiddels ook weer on-line beschikbaar.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?