Braamsluiper · 30-07-2021 · Alkmaar · Joop Kooijman

Ton Eggenhuizen  ·  2 augustus 2021  13:03

verreweg de meest eenvoudige manier (IMHO) van op leeftijd brengen (ook op foto's) is de slijtage van de tertials. Rafel-puntig in >1kj en rond in 1kj. De slijtage resulteert in een tamelijk eenkleurige tertial in adulten en in een warm beige-bruin gezoomde tertial in  jonge beesten. Aangezien kieten pas in het winterkwartier ruien, is dat in onze zomer en herfst zeer duidelijk te zien.




Frank Neijts  ·  1 augustus 2021  23:22

Dank Rinse en Peter, duidelijk. Excuus Vincent dat ik aan je twijfelde ..😎

Rinse van der Vliet  ·  1 augustus 2021  22:04, gewijzigd 1 augustus 2021  23:17

Frank, de toppen van hand- en armpennen zijn niet gesleten, de baarden liggen hooguit wat uit elkaar wat niet verwonderlijk is bij een vogel in een doos. Check ook de textuur van de veren (fluffy), waardoor de veerpartijen niet heel strak op elkaar liggen, bij adulte acro's (en vele andere adulte NW Europese zangvogels) liggen de veerpartijen (door de stuggere veren van veel betere kwaliteit) veel strakker op elkaar. Lastig te beschrijven, maar iedereen die 1000-en acro's in handen heeft gehad zal dat beamen.

Tevens lijkt de iris te donker voor een adult.

Adulten in deze tijd van het jaar hebben (bijna) allemaal gesleten arm- en handpentoppen, zie foto van gesleten tertials hier bijv.

Peter de Knijff  ·  1 augustus 2021  21:29

Als deze vogel ergens eind mei/begin juni is uitgevlogen kan dit toch voor een 1KJ?

Een >1KJ, zou laat nu toch veel meer sleet zien, want helemaal vers zijn die nu toch niet meer?


Frank Neijts  ·  1 augustus 2021  20:52

Weet je dat zeker van dat “eerstejaars” Vincent? Ik zie nogal wat slijtage links en rechts (oa hand- en armpennen, bovenstaartdekveren ed)..

Vincent van der Spek  ·  1 augustus 2021  20:06, gewijzigd 1 augustus 2021  20:07

Nee, geen Bosriet. Los van het feit dat ik zelf dat grijs wel mee vind vallen o.a. op basis van de snavel (kort en dik in BR), poten (grijze poten met donkergrijze nagels) en handpenprojectie (bij BR 100%)

Max Berlijn  ·  1 augustus 2021  13:54

Geen Bosriet? Zo grijs..

Vincent van der Spek  ·  1 augustus 2021  08:43

Eerstejaars Kleine Karekiet, Joop.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?