‘Cassiar’ Grijze Junco op de Maasvlakte

Max Berlijn  ·  4 juni 2021  16:47

👍 eigenlijk nooit gedacht dat ik nog ooit een life taxon in NL zou kunnen zien. Hoop  dat de mening nu blijft zoals die is. Nogmaals dank heren.

Thijs Fijen  ·  1 juni 2021  13:26

Dank allen!

In de zoektocht naar de juiste naam (zie bericht Arnoud) leerde ik dat Cassiar een regio is (en een spookstad), met name bekend van de goudzoekerskoorts rond 1870. Aangezien dat overlapt met het broedgebied, zal daar de naam vandaan komen. 

@Max, de vogel zal als Cassiarjunco worden ingediend, vanaf daar zien we wel verder. 

Max Berlijn  ·  31 mei 2021  18:30

Ik hoop dat de commissie de vogel ook als Cassiar Grijze Junco durft te aanvaarden overigens en niet als Grijze Junco spec.

Folkert Jan Hoogstra  ·  31 mei 2021  18:24

Pff Jan aljeblieft niet op die plek. Doe dan lekker in de greppel ;)

Diederik Kok  ·  31 mei 2021  12:55

Een dwaalgast ontdekken waar je zelfs nog nooit van gehoord had! Dat overkomt maar weinigen (met ervaring). 

Jan van der Laan  ·  31 mei 2021  12:21, gewijzigd 31 mei 2021  12:23

Goed gedaan mannen! Ook het even gaan liggen op de grond, heel herkenbaar!

Hoe doen die Junco's dat toch? Zijn het vogels die in de herfst de oceaan zijn overgestoken en in het voorjaar weer naar het noorden gaan? Of gebeurt dat tijdens of aan het eind van de winter? Iets met sneeuwstormen (blizzards)?

En welke yanks staan ons nog te wachten op deze plek? Ik hoop op een onvolwassen Indigogors in het najaar. Zijn we in een klap van de twijfel van die soort af. Maar Zanggors, Witkruin- of Savannahgors ook goed.

Maarten Wielstra  ·  30 mei 2021  08:32

Grappig geschreven ook!

Arnoud B van den Berg  ·  29 mei 2021  13:27, gewijzigd 30 mei 2021  20:31

nogmaals gefeliciteerd;

PS: in NL/EN: Cassiarjunco / Cassiar Junco Junco hyemalis cismontanus


(met dank aan André en Garry)


Koen Stork  ·  29 mei 2021  13:25

Mooi stuk heren! Eigenlijk nu al de gaafste vondst in Nederland dit jaar.

Max Berlijn  ·  29 mei 2021  08:27

Goed werk hoor. Zal waarschijnlijk nooit een soort worden maar een supertaxon om in de WP te zien en nog “zwaarder” dan het oostelijke neefje.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?