Friesland Big Day 16 mei 2021

Wim Wiegant  ·  22 mei 2021  16:43, gewijzigd 22 mei 2021  17:19

Héél leuk verhaal...!

Ik heb zelf maar één keer een Big Day gedaan, op 13 of 14 mei 1988, met Aart Vink, Gerald Oreel en Ted Hoogendoorn, in de tijd dat het NL record nog op 158 soorten stond (volgens mij, misschien 159). 
We hadden afgesproken dat we voor een nieuwe soort de Big Day zouden afbreken, behalve voor de Roodpootvalk (die had ik toen nog niet, maar de volgende dag wel...). 
Toen was de communicatie nog niet wat die nu was. Ik geloof niet dat we ook maar één aansprekende soort hebben gezien. 's Avonds om een uur of negen zijn we -met ongeveer 151 soorten-  teleurgesteld opgehouden. Wel iets van 800 km of zo gereden... Na deze Big Day (of beter: Less Big Day) heb ik nooit meer een poging gedaan, behalve tijdens de Texelweken. 

Aan het verhaal te oordelen, is de voorbereiding in de loop van de tijd beter en essentiëler geworden. Knap record...!

Folkert Jan Hoogstra  ·  22 mei 2021  17:57

Mochten er nog hele oude verslagen of daglijsten liggen hou ik me zeer aanbevolen. Zou toch eens leuk zijn om een inzicht te krijgen in welke soorten je 30 a 40 jaar geleden zoal op een Big Day zag!

Jildert Hijlkema  ·  24 mei 2021  12:00

Mooi verslag heren!

Wim Wiegant  ·  24 mei 2021  19:55, gewijzigd 24 mei 2021  20:03

Folkert Jan, ik heb flink gezocht, maar ik kan werkelijk niks zinnigs vinden. 

"Oudere" big days, zoals die van Ruud Schenk, Erik Bos en anderen (waarvan ik de naam niet meer weet), of van Aat Schaftenaar en Roelof de Beer en anderen (zo staat mij bij), daarvoor kun je misschien bij de deelnemers iets vinden.    
Latere Big Days, bijvoorbeeld die van Leo Heemskerk en Roy de Haas en meer, zijn veel beter gedocumenteerd...

Jan van der Laan  ·  24 mei 2021  23:18, gewijzigd 24 mei 2021  23:19

Ik heb de lijst van onze big day van 21 mei 1982 nog wel ergens. Was met Ruud Schenk (18 jaar), Eric Bos (24 jaar) en mijzelf (21 jaar). We hadden met de toenmalige telling 159 soorten, maar daar zaten Fazant en Stadsduif toen ook nog bij.  De dag ervoor hadden Eric en Ruud nog tevergeefs lopen zoeken op de ZW Veluwe naar een kolonie Bergfluiters. Eric was tevens de enige met een rijbewijs en auto (een mosterdkleurige Lada). Het was destijds een enorme verbetering van het oude record, wat ergens in de hogere 130 regionen verkeerde.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?