Huisgierzwaluw - 15 mei 2021

Joachim Pintens  ·  13 juli 2021  20:33

Spannend!

Justin Jansen  ·  13 juli 2021  19:27

De Blokkersdijk vogel zette Gerald D en mijn wereld ook wel weer ff op zijn kop, omdat het bij mijn weten de eerste voorjaars juveniel is in NW Europa. Maar ik heb geen dieptestudie gemaakt van Huisgierzwaluw in NW Europa, dus misschien ligt daar nog een andere leuke verrassing te wachten.

Joachim Pintens  ·  13 juli 2021  14:10

Inderdaad! Heb je weet van nog voorjaarsgevallen van juvenielen in Centraal- en Noord-Europa? In het laatste geval (Afrikaanse ondersoort) weer een leerrijk voorbeeld van een indrukwekkende verplaatsing door een veronderstelde 'non migratory' populatie...

Justin Jansen  ·  13 juli 2021  11:31, gewijzigd 13 juli 2021  11:31

Op basis van het juveniel kleed is het dus geen galilejensis van het Iberisch Schiereiland. Wellicht een vroege galilejensis uit Israel e.o. of dieper uit Africa en daarmee een andere ondersoort.

Joachim Pintens  ·  26 mei 2021  01:37

Moeten we vaker doen, zo'n teamwerk :-)

Diedert Koppenol  ·  22 mei 2021  18:27

Gaaf zeg! Toch die ene dag voorjaar lekker meegepakt. ;) Bij ons hoorde je in het veld (tijdens het dippen) veelal dat de soort juist aan het uitbreiden is ten zuiden van ons; in ieder geval dat de aldaar aanwezige populaties groeien. 4 gevallen in de Benelux in een jaar tijd is toch wel strak!

Corstiaan Beeke  ·  20 mei 2021  19:14

Topsoort, superontdekking en heerlijk levendig beschreven. Van harte gegund!

Wim Wiegant  ·  19 mei 2021  08:25

Prachtig verhaal, Joachim...!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?