DB Most Wanted - live gaan!

Jeroen Brandjes  ·  23 september 2023  09:52

PS: ... en om het nog gekker te maken: onze eigen Lenn van de Zande vond afgelopen maart een prachtige adult van onze nr. 1 op de lijst - Bonte Zanger - (tevens waanzinnig afgeplaat! Zie Observado.org) in het Kabouterbosje op Curaçao... Deze soort verschijnt in het winterhalfjaar óók weleens op de naastgelegen BES-eilanden (formeel NL's grondgebied), evenals Ovenvogel, Bandijsvogel, Geelsnavelkoekoek, Bartrams Ruiter... Dus: flauw, maar ik zou het toch maar ff doen: reglementair dichttimmeren die handel! 😉

Jeroen Brandjes  ·  23 september 2023  09:17

Het klinkt misschien wat vergezocht, mierenneukerig en als 'een loopje nemen met de logica', maar dat "dichttimmeren", wat Julian hierboven suggereert, met slechts één extra zinnetje aan de 'Spelregels' ("BES-eilanden zijn uitgesloten"), zou ik tóch maar even doen! Toevallig vond ik vorige maand een Rode Grutto op Curaçao... Dat had natuurlijk net zo goed Bonaire kunnen zijn... 😉

Julian Overweg  ·  9 oktober 2021  11:03

Uit de spelregels blijkt dat de BES-eilanden niet zijn uitgesloten. Misschien goed om dat even dicht te timmeren voordat iemand een vliegticket koopt om die eeuwige roem en verrekijker te incasseren (of er toch al is).

  • Het werkgebied van de Most Wanted is geheel Nederland.

Eduard Sangster  ·  25 mei 2021  00:24

Ik had Dunbekwulp als eerste ingevuld.

Jelle Scharringa  ·  22 mei 2021  12:51

Geen petsjora is idd onbegrijpelijk..

Teus Luijendijk  ·  22 mei 2021  12:11

Een leuke lijst! Veel hiervan was natuurlijk voorspelbaar. Maar er zijn ook een paar soorten die ik er wel in verwacht had, maar die het blijkbaar niet gehaald hebben. Zo komen de piepers (Petsjora- en Amerikaanse Water-) er maar bekaaid af.
Ik zal er niet minder blij om zijn in het onwaarschijnlijke geval dat ik er eentje vind... ;-)

George Sangster  ·  21 mei 2021  22:12, gewijzigd 21 mei 2021  22:23

Wat betreft hun classificatie zouden Wenkbrauwalbatros en Steppehoen de meest gewilde soorten moeten zijn. Beide vertegenwoordigen een familie die verder niet op de NL lijst staat.

Qua ouderdom (unieke evolutionaire geschiedenis die de soorten vertegenwoordigen) scoort Aasgier het hoogst. De meest recente voorouder van Aasgier en (zijn zustersoort) Lammergier leefde zo'n 13 miljoen jaar geleden (Mindell et al. 2018). Aasgier vertegenwoordigt dus zo'n 13 miljoen jaar aan unieke evolutionaire geschiedenis. Ovenvogel is - op dit punt - ook een heel bijzondere soort. Het is de zustersoort van alle andere Amerikaanse zangers (Parulidae, die zich zo'n 12 miljoen jaar geleden afsplitste van andere zangvogelgroepen; de ouderdom van Ovenvogel zelf is nog niet geschat, Barker et al. 2013). Maskerklauwier komt vermoedelijk op de derde plaats; zijn afstammingslijn is zo'n 7 miljoen jaar oud; het is de zustersoort van alle Lanius klauwieren (Fuchs et al. 2019).

Wat betreft hun beschermingstatus zouden Wilgengors en Lepelbekstrandloper bovenaan moeten staan. Beide zijn Critically Endangered.


Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?