Jufferkraanvogel · 04-05-2021 · Voorst, Gelderland · Thijs Glastra

Jelle Scharringa  ·  13 september 2022  12:10

ja, gelukkig bestaan er nog boven twijfel verheven mooie soorten...

Max Berlijn  ·  13 september 2022  10:25, gewijzigd 13 september 2022  10:25

ach het blijft een leuke hobby en zoals een voor jou en mij bekend orakel uit Alkmaar altijd zegt; op elk feestje zijn er wel gasten waar je wat minder mee praat 😀.

Jelle Scharringa  ·  13 september 2022  09:19

@Max: die oude gevallen heb ik ook nooit begrepen, dat waren de beste! Maar we beginnen er iedere keer opnieuw over, wat een zinloze hobby...

Ed van Boheemen  ·  12 september 2022  22:47

En deze leek er zo goed voor te staan.. Weer niet dus.

Folkert Jan Hoogstra  ·  12 september 2022  22:47

Zijn er überhaupt andere vogels afgewezen puur en alleen omdat ze in de trektijd er een maand hebben gezeten?

Moeten soorten die op de lijst van omgekeerde bewijslast nu ook nog eens verplicht binnen een paar dagen verder vliegen voordat ze aanvaard mogen worden? 

Ik heb juist gehoord dat de late datum (mei) waarop de vogel werd gevonden een argument tegen wilde herkomst zou zijn, omdat de soort in maart al doortrekt. Nou dan is een aankomst begin april toch juist prima. 

Max Berlijn  ·  12 september 2022  22:23, gewijzigd 12 september 2022  22:31

Niet aanvaard mede omdat het dezelfde als de vogel die op 3 april bij Hattem GE zat was en dus langdurig aanwezig was in de trektijd. Gaat nooit meer wat worden met deze soort. Ik kan en kon me ook niet meer motiveren om deze soort nog te bezoeken. Die eerste gevallen hadden er gewoon nooit af gemoeten.. Ik begrijp overigens het dilemma van de huidige commissie wel betreffende gevallen van deze soort, wat een drama...

Leo Heemskerk  ·  5 mei 2021  11:43, gewijzigd 5 mei 2021  12:18

@Arnoud je bronvermelding "facebook" is heel ruim. Mogelijk refereer je naar de door Remco Hofland gedeelde foto in de Global Rare Bird groep met de tekst - "This unringed adult Demoiselle Crane (Grus virgo) might constitute the second record for the Netherlands and is currently (4 May 2021) present near Voorst (Gelderland). Photo by Erik Ernens. The Netherlands has a long history with (proven or likely escaped and therefore rejected) Demoiselle Cranes, the sole accepted record now being that of an immature bird migrating south over Zuid-Holland on 9 Oct 2010. In the same general area a known escape has been present for c two years; that bird may or may not have lost its legring …"

In de draadjes daar werd deze foto besproken https://waarneming.nl/photos/20859328/ Als je die foto opgelicht zie je een gapende opvallende ring aan de voet van een jufferkraanvogel uit 2019.

Maar een ding is duidelijk te zien op de glasheldere fraaie bovenstaande foto's -  De vogel op de foto bij dit bericht heeft geen ring!

Max Berlijn  ·  5 mei 2021  09:46, gewijzigd 5 mei 2021  10:00

Ik ben ook een “thuisblijver” (alleen als er iets leuks in de buurt zit ga ik kijken) maar zie geen ring. Wat zien ze dan? Misschien resten/sporen/verdikking van/door een ring?? Er wordt nogal gespeculeerd (zie commentaar gisteren 19:41) dat de vogel een ring zou zijn kwijtgeraakt??

Arnoud B van den Berg  ·  5 mei 2021  08:57, gewijzigd 5 mei 2021  09:01

Op facebook krijg ik berichten van ‘thuisblijvers’ dat er op deze foto’s met zekerheid een ring zichtbaar is, een ‘voetring’ aan rechterpoot. Zelf zie ik geen ring, zelfs niet op uitvergrote foto’s. Dat zou betekenen dat zulke ringen zelfs met de mooiste foto’s niet zijn uit te sluiten...:)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?