Swarovski 115mm objectieflens – ‘the new fat lady’?

Ron Schuddeboom  ·  19 februari 2022  22:47

Ik heb een aantal digiscoop filmpjes gezet op YouTube want ik digiscoop met deze combinatie 115mm-Atx..4K en ben wel tevreden.. kijk op Ron Schuddeboom Digiscoping.

Diederik Kok  ·  1 februari 2021  09:36, gewijzigd 1 februari 2021  10:48

Scherp Roel! Ik begrijp dat de beelden van Marc Plomp zijn, van alweer even geleden op Texel (hij kijkt nog na wanneer precies). 

Gezien de aberratie witte tekening op de kop en het gezelschap van Toendra's, zal de vogel hetzelfde exemplaar betreffen als deze waarneming 4 jaar geleden op het eiland. 

Roel Schwartz  ·  30 januari 2021  20:55

Op 2min15 loopt er trouwens nog een Dwerggans tussen de Toendra's in het promotiefilmpje van Mark Collier.

Marc Dijksterhuis  ·  30 januari 2021  17:57

Hier staat nog een review vd 115mm lens met wat meer info over digiscoping. Overigens lijkt het (iets) minder brede blikveld bij de 115 lens mij ook een overweging waard

Guus Jenniskens  ·  30 januari 2021  14:27, gewijzigd 30 januari 2021  14:31

Hoi Folkert Jan, bedankt voor je reactie en ik snap je punt van zowel het combineren als het digiscopen. Dit was in eerste instantie ook mijn idee, maar spijtig genoeg kwam mijn ATX oculair niet meer los door vuiligheid. Hier kwam ik op moment van testen achter waardoor ik dit achterwege moest laten. Ten slotte ging het over de nieuwe lens en niet zozeer over het oculair. 

Wat betreft een ATX/STX oculair, deze zijn lichter dan een BTX waardoor ik mij kan voorstellen dat de gewicht verhouding nog iets meer uit balans zal zijn. En wat betreft digiscopen, lijkt mij er geen verschil te zijn in gebruiksvriendelijkheid, dit is namelijk gelijk. Maar wat betreft lichtsterkte kan ik mij voorstellen dat je nog mooiere digiscoopplaatjes kunt maken. Maar nogmaals, dit zijn helaas aannames die ik moet doen. De filmpjes van Mark Collier geven goed de kwaliteit van digiscopen weer.

Folkert Jan Hoogstra  ·  30 januari 2021  13:11

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een vrij beperkte review vind. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Zo wordt alleen de 115mm/btx combo vergeleken met de 95mm/atx. 

Had je niet beter de btx op beide lenzen en de atx op beide lenzen kunnen gebruiken?

Ook is er een 1.4x convertor en ik was ook wel benieuwd geweest wat daarvan de ervaringen zouden zijn m.b.t. de 115 vs de 95.

Het laatste stukje is wellicht persoonlijk, maar aangezien digiscopen en phonescppen aan een opmars bezig is had ik ook daarvan wel graag wat vergelijking willen zien. 

Er staan een paar filmpjes met Mark Collier op het youtubekanaal van volgens mij het vogelinformatiecentrum texel, maar meerdere meningen zijn altijd welkom.

Patrick Bouthoorn  ·  30 januari 2021  12:49

Goede review. Ik zie liever een 20-60 wide zoom voor bij de 95. 30 vind ik soms net te veel (kleine beeldhoek) en 70 gebruik ik zelden. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?