Bruine Boszangers in Nederland

Max Berlijn  ·  20 januari 2021  05:08

Mooie uiteenzetting weer. Betreffende jouw excel; het Jan. 21 Maastricht geval betrof 2 vogels.

Vincent van der Spek  ·  19 januari 2021  22:07, gewijzigd 20 januari 2021  21:31

Ha Rob, 

Thanks. Haha. Zelf vond ik meerdere influxen van 2020 juist erg leuk, ook die van het voorjaar, en ook die giertjes ( zelfs nog nieuw in NL voor mij, altijd geweigerd te twitchen). Alleen die Blauwstaarten vond ik dan weer niks ;-) 

Maar serieus, Bruine Boszanger was wel echt ongekend. 

Om aan je vraag tegemoet te komen: ik was voor het eerst in lange tijd weer eens bezig met mijn site. De Engelstalige versie van dit verhaal moet ik nog ff nalopen, maar ik heb er wel de hele datafile van dit stuk neergezet (Excel, 46 KB). 

Er is een tabblad met tm Jan 2020 en tm Jan 2021. Daar staan de twee figuren die jij zoekt. 

Iedereen kan en mag verder met de file doen wat hij/zij wil.    

Rob van Bemmelen  ·  19 januari 2021  12:23

Leuk stuk, Vincent & Thijs! Deze BruBo influx was wat mij betreft het hoogtepunt van 2020: an die andere influx, in het voorjaar, heb ik minder positieve ervaringen overgehouden. :/

Ik blijf alleen nog zitten met wat vragen over het seizoenspatroon. Zou leuk zijn om in figuur 2 de influx van 2020 te splitsen van de voorgaande jaren, dan wordt de tekst daarboven ook beter te volgen. Hoe diep was die dip nu precies? En waren de aantallen in 2020 voor en na de piek ongeveer evenveel hoger dan <2020?

Vincent van der Spek  ·  18 januari 2021  17:33, gewijzigd 18 januari 2021  23:27

Dank! Beschouw dit maar als online cadeautje, ook zichtbaar voor niet-leden. Dan is er in DB weer ruimte voor iets anders en hoeven jullie niet 2x hetzelfde te lezen 😉. Het voordeel van online is dat er iets meer vrijheid is, en het ook sneller geplaatst is, dus ik vind het prima zo.  

Diederik Kok appte overigens nog de leuke aanvulling dat de overwinteraar in Den Helder ook zingend gehoord is.  

PS (later toegevoegd, in eerste instantie vergeten): @Bert-Jan: ik denk dat ze regelmatig niet op leeftijd gebracht worden. De vogel die bovenaan dit stuk figureert was i.i.g. een 1kj (o.b.v. Norevik et al. 2020), de enige die ik zelf in handen had. 

Wietze Janse  ·  18 januari 2021  15:54

Mooi werk, mag vaker, maar ik weet hoeveel werk erin zit 👍🏻

Bert-Jan Luijendijk  ·  18 januari 2021  14:31

Sluit me helemaal bij Justin aan!

Valt er nog wat te zeggen over de leeftijd van de gevangen vogels, heren?  

Justin Jansen  ·  17 januari 2021  21:16

Mooi werk heren! Zou niet mistaan in Dutch Birding

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?