Dutch Birding najaarsweekend Texel - 9 t/m 11 oktober 2020

Ed van Boheemen  ·  29 juli 2021  19:51

Is er al iets te melden over het DBA weekend van oktober dit jaar?

Ed van Boheemen  ·  4 april 2021  08:34

Is er al iets te melden over het DBA weekend in mei dit jaar?

Wim Wiegant  ·  14 oktober 2020  01:53, gewijzigd 14 oktober 2020  01:59

Leo,

Natuurlijk is de Geelsnavelkoekoek de beste soort die ooit op een Texel-week is ontdekt. Het is een bloeddoorlopen schande dat-ie niet is aanvaard.

In de 35 jaar dat ik op Texelweken en -weekeindes was, moest ik één dag weg, omdat ik opponent was bij een promotie. Heel chic! Direct naast het huisje dat ik had gehuurd met drie andere vogelaars, werd de koekoek ontdekt. Ik was er dus niet bij, erger kan het niet…! 
Op de receptie van de promotie werd ik gebeld met het "goede" nieuws. Ik werd er zo teleurgesteld van, dat ik de receptie heb verlaten… 

Inmiddels ben ik weer meer dan 17 jaar ouder, en heb ik teleurstellingen beter leren te aanvaarden. Maar het blijft een van de hardste klappen… ! 

Wim Wiegant  ·  14 oktober 2020  01:29, gewijzigd 14 oktober 2020  01:36

Het weekeinde van dit jaar was een van de allerbeste weekeinden….!
Zeer zeldzame, gewoon zeldzame, bijzonder leuke en gewoon leuke soorten wisselden elkaar in hoog tempo af …! Izabeltapuit, Blauwstaart, meerdere Bruine Boszangers (ik had er twee van de drie), Roze Spreeuwen (ook twee), Franjepoten (ook twee, maar dan soorten), en dan heb ik een serieuze mogelijke Dwerglijster en zekere Zwartkopgors nog gemist…   
Ik denk dat ik volgend jaar weer ga …!

Wietze Janse  ·  8 oktober 2020  17:35

Leo, die Kaspische werd ontdekt door mijn broer, die is er dit jaar tijdens het DB weekend .....

Max Berlijn  ·  8 oktober 2020  13:19

Nou daar noem je er een Leo “ the one that hot away”...

Leo Heemskerk  ·  8 oktober 2020  09:43, gewijzigd 8 oktober 2020  10:25

De Kaspische plevier is waargenomen van 17 t/m 20 oktober 2009.
Wanneer was het DB weekend in 2009? (9/11 oktober?)
Een van de beste ontdekkingen van de Texel weken en -weekeinde was deze!

Jelle Scharringa  ·  5 oktober 2020  19:41

Stejn****s Robotap..

Jelle Scharringa  ·  5 oktober 2020  19:10

Was wel in 30 jaar, maar ik heb ook best veel gezien, maar vooral net voor of net na HET weekend.

Wim Wiegant  ·  5 oktober 2020  18:29, gewijzigd 5 oktober 2020  18:35

Hoho, Jelle, volgens mij heb ik tijdens Texelweken en -weekeindes wel wat meer gezien dan Bladkoningen: ik noem Ross' Gans, Koningseider, 6.000 Noorde Stormvogel, Vale Pijlstormvogel, Grote Pijlstormvogel (niet aanvaard), Amerikaanse Goudplevier (3-4), Kaspische Plevier (1e NL), Blonde Ruiter (2), Poelsnip (2), Renvogel (jaja), Kleine Burgemeester, Turkse, Daurische en Roodkopklauwier,  Roodstuitzwaluw, 5 soorten Phlylloscopus-dwaalgasten, Blauwstaart (2), Bonte en Woestijntapuit,  Witstuitbarmsijs (2), Bosgors (2) en Dwerggors (4+).  
Het dus dus niet zo dat het dure Bladkoningen worden, maar duur is het wel ...

Jelle Scharringa  ·  5 oktober 2020  17:15

Dat worden weer dure Bladkoningen dan..

Gerard van Aalst  ·  5 oktober 2020  17:08, gewijzigd 5 oktober 2020  17:08

Daarentegen zijn de prijzen van de huisjes niet gedaald. Landal Sluftervalei vraagt nog steeds abnormale prijzen voor hun huisjes.

Jan Hein van Steenis  ·  17 september 2020  21:24

En inderdaad, er is weer plaats.

Jan Hein van Steenis  ·  17 september 2020  15:59

Wellicht wordt het eiland weer wat leger nu Duitsland Noord-Holland als risicogebied heeft ingedeeld en je verplicht 14 dagen in quarantaine moet na terugkeer...

Ik kom dus sowieso niet, al vinden jullie een Indische Kievit.

Ed van Boheemen  ·  10 september 2020  20:41

Dus die heerlijke erwtensoep kunnen we ook vergeten?-)

Hinderi Tamminga  ·  10 september 2020  12:50

Tip voor iedereen die wil gaan, boek zo snel mogelijk een slaapplek. Het eiland zit propvol.

Gijsbert van der Bent  ·  10 september 2020  12:16

Tsjonge, je vindt zaterdag de tweede Indische Kievit voor Texel en MOET dan naar huis want je vliegtuig naar ? vertrekt op zondag. Gaat die prachtige kijker dus naar iemand met een Bladkoning als grootste wapenfeit. Vind ik wel een dingetje hoor.

Wim Wiegant  ·  10 september 2020  02:26

Precies…!

Maartje Bakker  ·  9 september 2020  18:29

Wim, je bedoeld zeker "niet staan kletsen" (wat 's middags gebeurde tijdens het zoeken naar de groene fitis op Texel in het voorjaar). De volgel was toen uit beeld. 

Wim Wiegant  ·  9 september 2020  17:41, gewijzigd 9 september 2020  17:43

… "ga niet staan kletsen op een plek vanwaar de soort te zien is ..."?  Mijn sociale leven stort in...!
Soms staan een heleboel mensen gezellig te kletsen op de plek waar de soort gezien wórdt. Maar nog veel meer mensen kletsen als de soort niét gezien wordt. Dan sta je ook niet op de plek….!

Ik denk zeker naar Texel te gaan, net als de vorige 34 jaar. Ik kan iedereen aanraden dat ook te doen…!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?