Groene Fitis op Texel!

Folkert Jan Hoogstra  ·  12 juni 2020  00:05, gewijzigd 12 juni 2020  00:05

Tim bedankt!
Lekker scherp en snel gehandeld! De komende keren dat ik weer eens door deze laan kom (op bijvoorbeeld een Texel Big Day) zal deze altijd aan deze soort herinneren. Groevielaan klinkt wel leuk. Toch?

Ook gaaf die bewegende beelden Leo. Een filmpje zegt toch meer dan een foto wat mij betreft.

Vincent Hart  ·  12 juni 2020  00:09

Bedankt Tim!

Jan van der Laan  ·  12 juni 2020  08:31, gewijzigd 12 juni 2020  10:49

Jonge-jonge wat een soort. Zoals vriend Bert zei, een romantische soort!

Heel erg bedankt, Tim. En mogen jij en je jonge maten ons nog vaak en veel verblijden met dergelijke soorten. Ik zeg Brilgrasmus, Moltoni's Baardgrasmus, Steppeplevier en (een echte) Sierlijke Stern!

Ps: hier nog een plaatje met de bovenste vleugelstreep.

Leo JR Boon  ·  12 juni 2020  12:21

Ook namens mij uiteraard dank Tim! Gelukkig op tijd gehandeld en mn afspraken van die ochtend verzet en niet gewacht tot de middag. Ben ook blij met mn bewegende beelden. Viel niet mee met deze snelle jongen in het gebladerte boven je hoofd! Er is bar weinig te vinden op t net qua bewegende beelden.

Gert Ottens  ·  12 juni 2020  15:01

Soort van het Jaar? Wat mij betreft wel.
Hartelijk dank Tim, voor deze onvergetelijke ervaring!

Wim Wiegant  ·  13 juni 2020  21:25, gewijzigd 13 juni 2020  21:40

Het ergste leed is het leed van kort geleden…! Na een tijdje slijt het meeste leed weer wel af, maar dat wordt nog even wachten. Dus: bij een mooi twitch-verhaal hoort ook een goed dip-verhaal.

Ik heb altijd een likdoorn aan mijn rechter kleine teen, dus op de dag des doods moest ik naar de pedicure. Afspraak om 09:00 u. Juist daarvoor zag ik de melding van de Groene Fitis, maar ik was de afspraak met de pedicure al zo vaak vergeten, ik dacht: "Nou toch maar eerst daarlangs, dan zien we verder wel ...". Inkoppen, en dan nog even Koningseider en misschien wel Dougalls Stern...

Ik dacht dat ik de boot van 12:00 u wel zou halen, en dat zou juist zijn geweest, als de boot om 12:00 ging …! Ik had me een half uur vergist. Bij de boot van 12: 30 u trof ik Han Zevenhuizen, die -totaal cool, als altijd- nog even wat ging werken in de auto. Uiteindelijk arriveerde ik bij de vogel, en daar zei iedereen -natuurlijk, zoals heel vaak- "hij is even weg, maar hij komt regelmatig terug"...

Han was wél juist op tijd geweest om de vogel te zien, hij had een voorrangskaart…  Ik was te sloom, werd door Duitsers en bejaarden opgehouden, had op de verkeerde plek geparkeerd, en zo meer. Na een half uurtje op de juiste plek begonnen de contouren van een gruwelijk drama zich af te tekenen….! Geen vogel…!

Het drama werd nog wat groter toen verschillende waarnemers zeiden dat ze de vogel hoorden roepen of zingen, zonder dat er verder door meerderen iets substantieels werd vastgesteld. Dat kan nog wel op een melkpak-drama uitlopen …!

Uiteindelijk, na vijf "zenuwslopende" uren, waar ik en een heleboel andere half tot heel bejaarde vogelaars enorm pijn in hun rug van kregen, diep teleurgesteld naar huis...  Zo'n dwaalgast hoort toch de hele dag op dezelfde plek te zitten...? 

De Koningseider, daar had ik even hélemaal geen zin meer in.... De Groene Fitis, een écht zeldzaamheidsicoon, daar zal ik nog even op moeten wachten… 

Arnoud B van den Berg  ·  14 juni 2020  14:29, gewijzigd 14 juni 2020  17:35


Nogmaals dank en felicitaties aan Tim en alle anderen die aan deze ontdekking hebben bijgedragen. Ik lees dat de Texelse vogel niet de eerste maar de tweede Groene Fitis zou zijn. Op basis van Roys artikel https://tinyurl.com/yaarx9jl over de vogel van 24 juni 2019 te Vlaardingen ligt dat voor de hand. Echter, die Vlaardingse vogel is nog niet aanvaard. Had begrepen dat een geluidsopname niet genoeg zou zijn voor een nieuwe soort voor het land: foto's en/of DNA waren nodig. Het lijkt er nu op dat er sprake is van een misverstand: Roy en de Vlaardingers daarom alsnog ook gefeliciteerd met hun eerste Groene van bijna een jaar geleden!

Max Berlijn  ·  15 juni 2020  00:29, gewijzigd 15 juni 2020  07:11

Ik neem mijn af voor Roy en wederom voor Arnoud. Ik had er niet zoveel mee om een vogel op geluid als zeker te determineren (hoewel de vogel door sommige is gezien en het duidelijk een “grauwe fitisachtige” betrof). Ook de Texel vogel werd pas zeker na bevestiging door Roy dus Vlaardingen zou gewoon aanvaard moeten kunnen worden. In ieder geval denk ik dat er weinig mensen nu nog twijfelen aan dat geval. 👍🍾

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?