17 februari - 1 maart 2020

Eduard Sangster  ·  5 maart 2020  11:13

De escapepolitie houden we er in ! ;)

Max Berlijn  ·  7 maart 2020  00:33

"Het is echter zeker dat laatste niet en toch eerder een Huisgierzwaluw (Little Swift)" Een Huisgierzwaluw met een vorkje in de staart en zulke lange vleugels lijkt me niet de oplossing voor deze vogel en zo wordt het ook niet gevonden in de UK..

Diedert Koppenol  ·  7 maart 2020  11:41, gewijzigd 7 maart 2020  11:50

Hier en hier de link naar discussie op FB. @Max, heb jij een linkje van de discussie "in de UK"?

Er zijn enkele suggestieve foto's van dat beest, waarop een klein sneetje te zien is, maar zeker geen vork zoals je dat bij Horus zou verwachten. Zoals ook in het gelinkte artikel te lezen valt: "While this bird comes across as surprisingly long winged and rangy in the images above, the rather square-ended tail nonetheless is still a pro-Little Swift feature – we would expect Horus to show a noticeable fork in at least some of the images."

Zelf ben ik geen expert en heb ik mij gebaseerd op de consensus die ik op Feesboek heb gelezen.

Bovendien is zelfs de titel van het birdguides-artikel al aangepast, omdat die natuurlijk te voorbarig was.

Max Berlijn  ·  7 maart 2020  12:23, gewijzigd 7 maart 2020  12:30

Ik begreep op birdforum maar zit daar zelf niet op. Als Huisgier de staart gesloten houdt zie je op sommige foto’s een vorkje en Justin vertelde dat balgen ook een echt vorkje kunnen tonen bij Huisgierzwaluw. Blijft over dat de vogel veel te lang en langvleugelig lijkt voor Huisgier maar ik kan alleen afgaan op hoe ik die soort (goed) ken en hoe je het ziet op vele foto’s van Huisgierzwaluw.

Jeroen Brandjes  ·  9 maart 2020  13:41, gewijzigd 9 maart 2020  13:45

'Een aanhoudend "saaie" zeldzame soorten-periode in Nederland' is een stelling waarin ik me wel kan vinden, ja, maar hoe je het overzicht toch weer op bewonderenswaardige wijze kleur en glans weet te geven, is gelukkig allerminst saai... Hulde! Echter één vraagje toch: kan het kloppen dat ik van de Sneekse Oosterse Tortel wel een fraaie foto zie, maar geen status-update in de hoofdtekst...!? Lijkt me voor de volledigheid van het document ('de documentatie') wel het aanvullen waard... :-)

Diedert Koppenol  ·  9 maart 2020  16:44

Dank Jeroen! Oh, ja, die tekst is weggevallen, ik zal het zsm nog even toevoegen!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?