Tjiftjaf · 06-03-2019 · Turkije, Kemer · Johan Buckens

Maarten Wielstra  ·  29 december 2019  00:40

George Sangster  ·  28 december 2019  13:36

Twee kleine stukjes van de grote puzzel:

Grishchenko, AV, Yablonovska-Grishchenko, ED 2013. Preliminary data about geographic variation of the Chiffchaff (Phylloscopus collybita) song in Ukraine. Berkut 22: 161–164. [ze maken melding van 'westelijke' en 'oostelijke' zangelementen]

Grishchenko, AV, Tsvelykh, AN & Yablonovska-Grishchenko, ED 2016. Song repertoire and origins of Crimean population of Chiffchaff, Phylloscopus collybita (Sylviidae). Vestnik Zoologii 50: 89-92. [behoort volgens hen tot P. c. caucasica]


Peter de Knijff  ·  28 december 2019  11:24

tja, daar noem je me wat.

De status daarvan is ook niet echt duidelijk. Dat wordt ook niet echt geholpen door het feit dat niemand echt goed weet wat het verspreididingsgebied van menzbieri is. Alleen afgaande op mijn DNA gegevens zou menzbieri zelfs tot in Armenie voorkomen, maar ik vermoed dat er een grote overganszone tussen “caucasicus” en menzbieri is. Alleen in het uiterste NO van Iran en verder naar het NO daarvan weet je zeker dat daar waarschijnlijk alleen menzbieri zult tegenkomen. Hoever naar het westen je kunt gaan zonder last te hebben van caucasicus, is niet echt duidelijk.


Maarten Wielstra  ·  28 december 2019  09:57

En menzbieri?

Peter de Knijff  ·  28 december 2019  07:04

Neem in deze discussie, en die op andere sites maar over dezelfde vogels, de taxon aanduiding niet al te letterlijk. Immers, brevirostris is beschreven o.g.v. Een november vogel van de west kust van Turkije, en er is geen formele beschrijving van caucasicus. Loskot heeft dit taxon wel aangekondigd, al weer lang geleden, maar nooit formeel beschreven. Dus, de aanpak van Vincent (brevirostris/caucasucus) is vooalsnog de verstandigste. Het geeft de onzekerheid goed weer. 

Maarten Wielstra  ·  28 december 2019  01:05

Ah, in dat stuk van TSA wordt Alan Dean als bron niet als bruikbaar meegenomen in de discussie. 

@Johan: ik zag dat je ook een 2e opname had geupload met een ander type geluid. Deze deed me denken aan een vogel die ik ooit vond in NL:

https://waarneming.nl/observation/62363875/

Zodoende deze tegen de jouwe, alsook vermoedelijke brevirostris in de winter in Cyprus gezet (en een vermoedelijke Kaukasische Bergtjiftjaf uit het najaar uit Georgie). Er is per recording variatie en over en weer zijn er wat gelijkenissen. In elk geval heb ik het (nog) niet bij tristis of 'gewone' tjif gevonden, dit soort roepjes.

(ik reageer dus eigenlijk niet op je upload, maar op je 2e recording van xenocanto)

Benieuwd naar een artikeltje en geluiden van Vincent...



Peter de Knijff  ·  27 december 2019  15:46

Ook Martin Garner heeft hier al weer lang geleden leuke dingen over geschreven, en opnames van JLC staan ook nog steeds op Birding Frontiers.

De combinatie “kleed als gewone tjif, roep als tristis” lijkt kenmerkend voor brevirostris / caucasicus. 

Vincent van der Spek  ·  27 december 2019  14:49, gewijzigd 27 december 2019  14:50

Lijkt mij op het oor ook brevirostris/caucasicus, Johan. Ik heb referentiegeluiden uit het broedseizoen (belangrijk, die op xeno-canto zijn - of waren in elk geval - allemaal v buiten het broedseizoen) van José Luis Copete gekregen voor een webartikeltje waar ik nog eens aan moet sleuren. Ik zal ze binnenkort eens naast jouw sona leggen. 

Maarten Wielstra  ·  27 december 2019  14:25

Misschien even rondspeuren op website van Alan Dean. Die heeft veel werk van de tjifs gemaakt.

Johan Buckens  ·  27 december 2019  13:57

De roep deed denken aan tristis, maar toch hoorbaar anders. Uiterlijk als collybita, met o.a. gele onderstaartdekveren. Eén van minstens 5 exemplaren die ik gehoord heb tijdens een week vakantie in Kemer. Een ander voorbeeld is hier te beluisteren.

De roep komt overeen met brevirostris uit de broedgebieden, opgenomen door The Sound Approach (even scrollen).

Ik vermoed dat het doortrekkers of overwinteraars waren. Tijdens een eerdere reis in deze streek, in een latere periode (begin april), had ik geen Tjiffen waargenomen.

Maarten Wielstra  ·  27 december 2019  10:21, gewijzigd 27 december 2019  10:33

Geen idee. Lijkt op lagere versie van Iberische. (Ff snel uit het hoofd): erg dalend! Ken de variatie van Ib. niet.

Edit: Turkije! Maakt Ib. Onwaarschijnlijk. ;). Helaas niet in de gelegenheid, leuke materie.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?