Grote Vale Spotvogel · 13-10-2019 · Zuiderweg, Wijdewormer, Noord-Holland · Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg  ·  14 oktober 2019  08:09, gewijzigd 14 oktober 2019  08:44

Jan Bisschop (op mijn facebook) en Killian Mullarney gaven twee (bekende) verwijzingen waarin steun is te vinden voor de determinatie als Grote Vale:

https://tinyurl.com/y5b2x865

https://tinyurl.com/y44kycry




Max Berlijn  ·  14 oktober 2019  08:57

Lijkt me goed de mannen van dat stuk over de Tankatara Warbler te contacten, hoeven niet het wiel zelf nog een keer uit te vinden toch?

Arnoud B van den Berg  ·  14 oktober 2019  09:10

Heb de beste foto's naar Killian gestuurd; die was bij die Zuid-Afrikaanse vogel betrokken. Hij appte onmiddellijk dat het een perfecte Upcher's was en herhaalde dat nu nog weer in een mailtje. Maar gisterochtend in het veld kreeg ik van bijvoorbeeld Arend Wassink ook al snel telefoontjes. Had toen alleen neerwaartse staartbewegingen genoteerd maar nu op tweet- en youtubefilmpjes zie ik dat het draaiende pompbewegingen zijn: als Grote Vale dus.

Jan van der Laan  ·  14 oktober 2019  09:20

Ik ben om (dus pro GVS) sinds ik het Zuidafrikaanse filmpje zag en de foto van Laurens waarop de vogel zijn vleugels spreidt en een lange p2 laat zien. Ook de nu talrijke foto's (ik moet ook nog werken, dus ik kan ze straks in de lunchpauze bekijken) laten toch wel een erge volle staart zien en een lange snavel. Ook de tertial-spacing voor zover te zien is uneven . En natuurlijk de vogels die ik zelf ooit zag waren allemaal adulten in voorjaar en zomer.

Max Berlijn  ·  14 oktober 2019  09:25, gewijzigd 14 oktober 2019  09:27

Ik ben ook om gegaan. Hulde aan Diederik Kok!! Nooit aan deze soort gedacht!! Je zit niet voor niets in het CDNA maar dat wisten we al. Verzachtende omstandigheid bij de ochtend waarnemers was denk ik ook dat de vogel en met name de staart nat was waardoor alles wat minder “vol” overkwam 😇..?? 🥴😉

Jan van der Laan  ·  14 oktober 2019  09:31

Ik sluit me aan bij Max. En Diederik, je kunt nog steeds de eerste Oostelijke Vale voor NL ontdekken!

Arnoud B van den Berg  ·  14 oktober 2019  10:02, gewijzigd 14 oktober 2019  10:11

Blijkt toch inderdaad een uitstekend met foto's gedocumenteerd geval in Bulgarije te zijn, maar dan in het voorjaar: op 4 juni 2017. Verder noordwestelijk dan die vogel was de soort nog niet vastgesteld...

tiny.cc/tsdhez

Diederik Kok  ·  14 oktober 2019  10:14

Dank... maar toch even pas op de plaats maken hoor. Ik ben zelf nog verre van comfortabel met de ID en ik denk dat het goed is de verschillende opties grondig door te lichten. Voor GVS zie ik graag bevestiging van de vleugelformule (suggestie lange p2, zie andere foto, is niet goed?). Overigens is dit ID proces er een met nuttige input van velen en kwam de serieuze gedachte aan GVS mede tot stand in discusssie met oa Nils en Dick.

En nu eerst werken... 

Gijsbert van der Bent  ·  14 oktober 2019  11:17

Is het vangen geen optie meer? Zou wel lekker zijn; als dat tenminste uitsluitsel geeft....

Zag de vogel gisteren een paar seconden net voor de duisternis inviel, regen, wind etc. Precies zoals ik mij een eerste Oostelijke Vale Spotvogel voor Nederland had voorgesteld. Kleur, formaat, snavel. Maar ik zag ook dat rare gedraai met de staart, beetje Klauwier-achtig, en foto's die allemaal een andere indruk geven. Mijn ervaring met die hele rare spotvogels is nihil, en op vakanties had ik die Oostelijke Vale beter moeten bekijken.

Arnoud B van den Berg  ·  14 oktober 2019  11:23

Die (nog zeldzamere) Zuid-Afrikaanse Grote Vale van september 2017 liet staartbewegingen zien die m.i. goed passen: https://www.youtube.com/watch?v=HbUcBsBkwC0



Laurens Steijn  ·  14 oktober 2019  13:11

Het is eigenlijk vreemd dat de Grote Vale Spotvogel nog niet eerder in NW-Europa is vastgesteld. Het zomer- en wintergebied komt aardig overeen met bijvoorbeeld Perzische Roodborst, waar toch aardig wat waarnemingen van zijn in NW-Europa. 

Verspreidingskaartje Grote Vale Spotvogel

Verspreidingskaartje Perzische Roodborst


Overigens is Grote Vale Spotvogel wat minder groot dan verwacht wellicht (Collins: 14-15 cm voor Grote Vale; 13,5-15 cm voor Zwartkop; 16-18 cm  Griekse Spot)

Edwin Russer  ·  14 oktober 2019  13:21, gewijzigd 14 oktober 2019  13:21

Misschien toch de herkenning van de soort. Bij ons vloog/vliegt de determinatie ook alle kanten uit. Wellicht dat buitenlandse commissies zich nu achter de oren krabben en de gevallen nog eens kritisch gaan bekijken:-))

Will Schep  ·  14 oktober 2019  14:40

Nou, als Killian Mullarney er een Upcher's van maakt is dat behoorlijk doorslaggevend, lijkt me !

Gerd Wichers  ·  14 oktober 2019  14:50

Killian is natuurlijk een vogelaar van formaat maar waar is de teugel vóór het oog? Spotvogel heeft dat niet, maar de Vale Spotvogel heeft dat wèl. Dat erbij, ik heb geen foto gezien die niet een kleinere vogel laat zien. Nergens is er ook maar een hint van een zanger die r. een grotere zanger gaat.

Edwin Russer  ·  14 oktober 2019  14:54

Klopt Will maar ook andere 'bekende' buitenlandse vogelaars maken er een Upcher's van, zie app DB alerts info. Dus om nu het oordeel van 1 bekende en uiteraard gerespecteerd vogelaar daarvan af te laten hangen gaat mij iets te ver. Nogmaals, het is een zeer leerzaam proces, ook voor buitenlanders, en ook wel ergens een tikkeltje vermakelijk.

Edwin Russer  ·  14 oktober 2019  18:19

Even off-topic. Een mooi verhaal van Gert Ottens over dwaalgasten. 

Jurriën van Deijk  ·  14 oktober 2019  19:32, gewijzigd 14 oktober 2019  19:35

Hier nog een filmpje van vanmiddag:


Lonnie Bregman  ·  14 oktober 2019  21:12

Mooi filmpje Jurrien! Laat perfect de bewegingen van de staart zien: naast het 'pompen' werd hij ook vaak naar beneden rondgedraaid. De staart werd ook vaak gespreid, vooral bij het ronddraaien.

Gerd Wichers  ·  15 oktober 2019  14:17

De suboculaire vlek bij Grote Vale is variabel; zo'n extreem geval als dit heb ik niet gevonden maar andere komen dichtbij. Wie weet is het in een extreem geval mogelijk dat het algeheel absent is?

Jan van der Laan  ·  15 oktober 2019  14:43

@Gerd

Zou het kunnen zijn dat er daar veren ontbreken? Dat zou eventueel kunnen verklaren waarom de snavel zo bizar groot lijkt en de mondhoeken, gelijk een Noordse Nachtegaal zo goed zichtbaar zijn.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?