Oostelijke Vale Spotvogel · 13-10-2019 · Zuiderweg, Wijdewormer, Noord-Holland · Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg  ·  13 oktober 2019  13:30, gewijzigd 14 oktober 2019  00:02

Lengte van p1 voorbij handdekveren zou Grote Vale (en Griekse Vale en gekke gewone Spotvogel) uitsluiten. Maar p1 is op andere foto's niet te detecteren.

Neerwaartse staartbewegingen vaak gezien maar verder geen andere bewegingen vastgesteld. Inmiddels wel zijwaartse bewegingen als van Grote Vale op youtube-filmpje gezien.

Jan van der Laan  ·  13 oktober 2019  13:34

Volgens Svensson (1992) steekt p1 2,5-7mm voorbij de handpendekveren.

Bij Spotvogel is dat -3 tot +3mm.

Bij Orpheus 2,5-8mm.

Voor een aardige serie Upcher's zie deze site.

Zo kan ik ze me nog herinneren, dikke volle staart en donkerder dan bovenstaartdekveren.


Edwin Russer  ·  13 oktober 2019  15:03

Voor wat het waard is en ook beschreven in advanced bird i/Nils. If not to worn, distinct whitish wing panel which is often weaker than Olive-tree but more distinct than in Eastern Olivaceous. In HBWP Shirihai en Svensson, pag 481/volume 1 wordt dit ook beschreven: Overall note key discriminator: if edges to secondaries have white edges concentrated at centre, forming diffuse but rather prominent oval panel, bird is Upcher's, whereas narrow pale edges along most of secondaries, reaching tip, very strongly indicative of Olivaceous. Both can show white tips to folded secondaries, but more in Olivaceous.

Edwin Russer  ·  13 oktober 2019  18:18, gewijzigd 13 oktober 2019  18:19

Op Birdforum een berichtje rond de middag geplaatst met verwijzing naar foto's op DB en wrn.nl, met verzoek om commentaar. Tot nu toe 1 reactie van een Italiaanse vogelaar, Marco Casati: I've been looking pictures since yesterday evening because at that time it was identify as a melodious warbler and that was for me unbelievable. I've seen the about 20 pictures and for me is AN Upcher's. Everything fit for it. It seems bigger, with heavy bill, primary projection, uneven tercial spacing, color of the tail...

Rob Poot  ·  13 oktober 2019  20:43

Op geen enkele foto zie ik een lichte oogring of een aanzet daartoe.

Maakt GVS waarschijnlijker?

Rob Poot  ·  13 oktober 2019  23:01

Beetje verder gekeken, oogring ook bij GVS, vangen en veertje trekken zoals door anderen al voor gesteld enige zekere manier, poepje zal niet gaan.

Arnoud B van den Berg  ·  14 oktober 2019  08:53

Weliswaar de eerste 'Upchers' voor NW-Europa maar de eerste voor Zuid-Afrika een paar jaar geleden was nog extremer: liefst 3000 km van zijn normale wintergebied verwijderd (DB 39 nr 5: 348-350, 2017). Kostte daar trouwens hoofdbrekens voordat de determinatie rond was: https://tinyurl.com/y44kycry


Albert Noorlander  ·  14 oktober 2019  09:34

Een paar jaar geleden was er toch ook een in de UK gezien (of was dat een Griekse? of toch iets anders).  

Leo Stegeman  ·  14 oktober 2019  09:37

Dat was een Griekse op Shetland, die achteraf werd gedetermineerd door oa Shirihai.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?