Orpheusspotvogel · 12-10-2019 · NH 19-55-52 · Wietze Janse

Leo JR Boon  ·  12 oktober 2019  20:48

Niks mis mee toch voor een Oostelijke Vale?  Lichte ondersnavel, primary projectie iets langer dan helft tertials, tertials spacing gelijk, witte/lichte buitenste staartpennen.

Leo JR Boon  ·  12 oktober 2019  21:52

Nu meer foto's gezien en het lijkt me zeker een Vale Spotvogel, mogelijk zelfs een Westelijke / opaca (brede convexe snavelbasis en de dikke poten). Op de andere foto's duidelijke witte buitenste staartpennen.

Peter Adriaens  ·  12 oktober 2019  22:44

Dit kan geen Iduna zijn want de eerste handpen is daarvoor veel te kort (niet langer dan de handpendekveren). 

Lijkt me een grijze gewone Spotvogel. Die kunnen ook lichte randen hebben aan de staart. 

Miguel Demeulemeester  ·  12 oktober 2019  22:49, gewijzigd 12 oktober 2019  22:50

Waar wordt die discussie eigenlijk gevoerd?  En hoe werkt eigenlijk die messenger functie van de DB alert?  Of heb ik het hier helemaal verkeerd voor en kan men iemand die iets meldt niet rechtstreeks contacteren via de app?

Er zijn meer foto's?  Waar zijn die te bekijken?

Teus Luijendijk  ·  12 oktober 2019  23:07

Is de P1 überhaupt wel zichtbaar? En als hij niet zichtbaar is, kun je dus ook niks over de lengte ervan zeggen.

Leo JR Boon  ·  12 oktober 2019  23:16

P1 lijkt mij ook niet zichtbaar. Wat je ziet is een schaduwrandje vd handpendekveren die ook doorloopt langs de primaries. Genoeg voorbeelden van Vale Spotvogels op t net te vinden waarbij het er identiek uit ziet. 

Arnoud B van den Berg  ·  12 oktober 2019  23:18, gewijzigd 13 oktober 2019  16:26

@Leo: inderdaad geen Orpheus, Sykes', Booted of Westelijke Vale (bijv op basis van wit patroon op bovenzijde (tertialranden), ondersnavelkleur (geen donkere punt) en lange handpenprojectie). 

Oostelijke Vale versus grijze gewone Spotvogel (icterina) minder makkelijk. Voor wat het waard is: vorm wenkbrauwstreep voor oog lijkt sterk op die van icterina (vergelijk foto van 'grijze' icterina te Zandvoort in DB 25 nr 5: 355, plaat 402). De lengtes van de drie tertials lijken ongelijk (maar best moeilijk in te schatten): als dat echt zo is, pleit het tegen beide Vale. Donker vlekje onder de handdekveren zal p1 zijn: in dat geval te kort voor Orpheus en Iduna's.

Ga morgen toch even kijken...maar als Mirte nieuw was, ging ik richting Schier.


 


 


Peter Adriaens  ·  12 oktober 2019  23:24

Een lange p1 zou hier duidelijk zichtbaar moeten zijn, volgens mij. 

Let ook op de bleke randen op de grote dekveren (die nochtans wat gesleten zijn) - een kenmerk van gewone Spotvogel (en Griekse, maar die is het jammer genoeg niet!). 

Ook de steeds groter wordende afstand tussen de lichte handpentopjes naar de vleugelpunt toe is een kenmerk voor Spotvogel. 

Max Berlijn  ·  13 oktober 2019  00:48, gewijzigd 13 oktober 2019  06:39

Het zal vast aan mij liggen maar alle foto’s die ik van deze vogel via de DB app zie tonen een vogel die betreffende structuur, snavellengte en kleur (okay dat blijkt te kunnen) volledig anders zijn dan Spotvogel (en veel meer lijken op Oostelijke Vale). Ik ga morgen in ieder geval zoeken.

Fred Visscher  ·  13 oktober 2019  09:58

Ik zat gister ook lang in het OVS kamp maar ben inmiddels ook om. De nostril past ook perfect op Spotvogel en niet op OVS. Compilatie

Max Berlijn  ·  13 oktober 2019  11:45

Je kan je posting nog weghalen 🥴?

Leo JR Boon  ·  13 oktober 2019  12:57

😂😂😂😂

Fred Visscher  ·  13 oktober 2019  14:32

😊 laat m voor de leuk nog effe staan, het wisselt ieder kwartier nog..😜

Arnoud B van den Berg  ·  13 oktober 2019  16:30, gewijzigd 13 oktober 2019  16:52

Vanmorgen, windstil maar een beetje nevelig en weinig zonlicht, bleek de vogel een stuk minder grijs te zijn dan je op grond van deze foto zou verwachten. Had nu meer bruintinten. Structuur een issue maar 'ongewone gewone Spotvogel' viel snel af door de staartbewegingen.

NB: De soortnamen van deze vogel moeten nog worden verbeterd op deze galerij...



Jan van der Laan  ·  13 oktober 2019  17:12

Waarom is de naam in Grote Vale veranderd? Dat is het iig niet. Die hebben veel langere poten en met name de tibia. Ook de staart is bij GVS donkerder. Ik heb ze in Israel en Turkije gezien en echt, die komen veel anders  over.

Jan Hein van Steenis  ·  13 oktober 2019  17:19

Ik vond de poten best lang, maar die foto's uit KSA zien er echt héél anders uit...

Nick van der Ham  ·  13 oktober 2019  18:28

Even terugkomend op het neusgatkenmerk: bij de iets later gedeelde foto's van de ontdekster (staan die al ergens op een openbaar toegankelijke site?) zijn er ook een paar waarop neusgat helemaal niet rond, maar ovaal lijkt. Waarschijnlijk is dit kenmerk alleen in de hand bruikbaar, omdat de hoek waaronder je naar het neusgat kijkt te veel invloed heeft op de ogenschijnlijke vorm van dat neusgat

Gerd Wichers  ·  13 oktober 2019  21:36

ik kom eigenlijk op Spotvogel uit: De grootte en bouw; hp1/pc; projecterende hand/tertials witte staartzijden. 
Een combinatie als deze is niet te maken bij de andere.

Blijft het staartpompen over: hoe voornaam is dat?

Frank Neijts  ·  13 oktober 2019  21:54

Spotvogel, athans jonge vogels in het najaar, bewegen hun staart ook ..

Peter Adriaens  ·  13 oktober 2019  22:01, gewijzigd 13 oktober 2019  22:01

Inderdaad. Hier nog een voorbeeldje:

https://www.youtube.com/watch?v=ciT1aVo86OI


Alex Bos  ·  13 oktober 2019  22:02

Maar het filmpje van jou laat toch een andere en snellere staartbeweging zien dan het filmpje van Tijmen

Theo Muusse  ·  13 oktober 2019  22:27

Maar Peter, ik miste vandaag helaas het geluid, had handig kunnen zijn. Daarnaast vind ik dat een spotvogel een kortere staart heeft, een kortere snavel, kortere poten, een opvallend vleugelpanel en een langere hpp. Naast het staartpompen.

Frank Neijts  ·  13 oktober 2019  22:34

Alex: de vogel op het filmpje dat Peter laat zien, 'pompt' al weer wat langzamer, evenals deze. Ik vraag me af of snelheid en mate van doelbewustheid van die staartbewegingen niet variabel zijn per individu en/of  afhankelijk van allerlei factoren. In elk geval zou ik huiverig zijn om dat als kenmerk in een ID-discussie te gebruiken ..

Theo Muusse  ·  13 oktober 2019  22:38, gewijzigd 13 oktober 2019  22:43

Bij een spotvogel verwacht ik (naast grijzige poten) dat de lengte van de staartpunt tot de vleugelpunt net zo lang is als die van de vleugelpunt tot de punt van de tertials. Dat is bij de Wijwospot anders, daar is de staart 2x die afstand.


Theo Muusse  ·  13 oktober 2019  22:46

Oh ja. De lichte randen van de tertials vind ik bij spotvogel breed en vaak onscherp afgescheiden. Hier zie ik smalle randjes die scherp zijn afgescheiden.

Peter Adriaens  ·  13 oktober 2019  22:48, gewijzigd 13 oktober 2019  22:52

Licht vleugelpaneel kan natuurlijk wel afgesleten zijn (de najaarsrui vindt pas in Afrika plaats). Maar met de vele foto's erbij nu, waar o.a. het patroon van de buitenste staartpen op staat, kan ik erin komen dat Oostelijke Vale met (erg) korte p1 een betere optie is. Voor Grote Vale vind ik de staart nogal smal en bouw nogal gedrongen, maar het is een optie om rekening mee te houden. Ik vraag me wel af of de vleugelformule klopt voor Oostelijke Vale? De foto's zijn nog niet goed genoeg om die correct te beoordelen, maar suggereren dat er maar twee versmallingen op de handpennen aanwezig zijn, terwijl Oostelijke Vale er drie moet hebben. Meer foto's gewenst dus. 

Frank Neijts  ·  13 oktober 2019  22:50

Theo: .. en die verhouding (staartpunt <> vleugelpunt = 2x vleugelpunt <> tertialeinde) vind je bij Orpheus ook precies zo..

Vincent van der Spek  ·  13 oktober 2019  23:05

Omdat de Spotvogel-optie steeds terugkomt: wie kent daar een foto van met een volledig witte buitenvlag op TF6, die ook nog eens over de top bij de binnenvlag naar binnen haakt?  

Peter Adriaens  ·  14 oktober 2019  00:13

Staartpatroon is een goed kenmerk inderdaad, zoals ik ook schreef. 

Let wel, niet de volledige buitenvlag is wit: https://waarneming.nl/media/photo/023/635/23635376.jpg.

Gewone Spotvogel kan ook een witte buitenrand hebben, die aan de top van de buitenste staartpen naar binnen draait, maar dan iets dunner dan bij Vale Spot: 


http://www.sbbot.org.uk/wp-content/uploads/Icterine-Warbler-Aug15-JPell.jpg


https://www.teesmouthbc.com/wp-content/uploads/2019/08/Icterine-Warbler-Hargreaves-Quarry-May-1994-Chris-Brown.jpg


https://pbs.twimg.com/media/CqDUgrxWcAAXeoy.jpg:large

Leo JR Boon  ·  14 oktober 2019  00:35

Er is een zeer goede foto vd de ontdekster waarbij de buitenvlag geheel wit is totaan de schachtstreep en een zeer brede witte top. Niet te vergelijken met de foto die je hierboven aanhaalt.

Gerd Wichers  ·  14 oktober 2019  02:52

Klein detail wat ik vergat: de buitenste handdekveer is korter dan de bovenliggende. Bij een gesloten vleugel is een verse set handekveren trapsgewijs naar buiten toe steeds iets langer.

Die hp1 kan zo niet direct vergeleken worden maar mag wat worden gecompenseerd.

Miguel Demeulemeester  ·  14 oktober 2019  10:59

Op de ene video van de vogel die ik zag via twitter was dat volgens mij geen 'staartpompen', maar eerder 'zijwaarts bewegen'.  Wat volgens mij beter past op Grote Vale dan Oostelijke Vale.  Ook feit dat de staart ietwat donkerder is dan de rest... enfin, eigenlijk veel te weinig echte ervaring met die soort.

Max Berlijn  ·  14 oktober 2019  19:33

Als ik al de serieuze bijdragen onder de verschillende foto’s + DB appgroep + unanieme relevante buitenlandse commentaren zo lees en combineer zijn “we” er wel uit toch? GVS?

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?