Turkestaanse | Daurische Klauwier · 16-08-2019 · Bantpolder · Marchel Stienstra

Jan van der Laan  ·  17 augustus 2019  11:41

Wat een raar beest. De staart is nl donkerbruin en niet rossig als de stuit. Zie ook deze foto.

Marc Dijksterhuis  ·  17 augustus 2019  11:49, gewijzigd 17 augustus 2019  11:51

Zoals bij Bruine Klauwier. Zou ook kunnen dat de wat donkerdere middelste staartpennen voor dit effect zorgen. Maar beetje apart beest idd, Lijkt toch een adult, hoewel zie toch wel wat tekening op de flanken

Gert Ottens  ·  17 augustus 2019  15:01

Confusus?

Johan Buckens  ·  17 augustus 2019  19:39

Inderdaad raar, die bruine staart. Daarenboven heeft de (groeiende) buitenste staartpen een opvallend witte rand, zoals bij (vrouw) Grauwe klauwier. 

Vincent van der Spek  ·  17 augustus 2019  20:50, gewijzigd 17 augustus 2019  20:58

Confusus? Eerder confusing ;-)

Zeker een intrigerende vogel! De waarnemingsomstandigheden waren lastig: stevige bries, tegenlicht, bij een vliegerig beest (en sommige waarnemers die er als een dolle stier op af gingen). 

In het veld contrasteerde die donkere staart sterk met de roodbruine bovenstaartdekveren. Ik twijfelde of het niet alleen het middelste paar was dat donker was, maar de foto's spreken dat tegen. De flank had een warme/ buffy tint, het meest duidelijk op de achterflank. De kleur van de bandering zelf was niet vast te stellen. Ik vond 'm in het veld (maar: in de zon) wat zandkleuriger over komen dan op de foto's van Wim, maar zeker ook niet heel warm.

@ Johan: ik heb geen idee hoe een kakelverse staartpen van een izabelklauwier eruit ziet. Misschien kan die best een wit randje hebben? Of weet jij zeker van niet? 

Jan Hein van Steenis  ·  17 augustus 2019  22:07

Zo'n bruine staart zie ik ook bij deze vermeende hybride uit Saoedi-Arabië:

https://focusingonwildlife.com/news/sub-species-colour-morph-or-hybrid/

Die lijkt echter totaal niet op wat doorgaans voor hybride doorgaat:

https://www.birdpop.org/docs/pubs/Pyle_et_al_2015_The_Mendocino_Shrike.pdf (pag 29)

Maar misschien is dat net zoiets als bij Brewster's and Lawrence's Warbler...

Johan Buckens  ·  17 augustus 2019  23:58

@ Vincent:

Het artikel van Worfolk vermeldt voor adulte vrouw phoenicuroides: ' the outer rectrices never show whitish outer webs'. Ik vermoed dat dit ook opgaat voor de andere 'izabelklauwieren'.

@ Jan Hein:

In geval van een vrouwtje (waar het hier om gaat, denk ik) zal zo'n hybride een stuk lastiger te herkennen zijn.

Het is nog even afwachten of er betere foto's kunnen gemaakt worden.

Johan Buckens  ·  18 augustus 2019  00:13

En deze hybride ziet er weer anders uit.

Max Berlijn  ·  18 augustus 2019  08:42, gewijzigd 18 augustus 2019  13:43

Is de “hybride kaart” met Grauwe Klauwier hier niet wat ver gezocht? De vogel heeft op veel foto’s toch erg witte centrale onderdelen en een witte keel. Worfolk zijn werk lijkt inmiddels een beetje outdated en lijkt de verschillen te veel te simplificeren (zeker bij jonge vogels, zoals ze in de UK inmiddels hebben nagevolgd). Bij de staart van klassieke Turkestaan zijn de centrale staartveren ook bruin. De vogel lijkt zo veel op een “Isabelklauwier” (Dauw of Turk) en we kunnen geen lookalike hybride vinden. Al met al ga ik persoonlijk vooralsnog voor een vrouw Turkestan.

Vincent van der Spek  ·  18 augustus 2019  10:41, gewijzigd 18 augustus 2019  10:45

Ik ga later deze week nog eens rustig lezen, zoeken etc. maar heb net ook even Worfolk (2000) doorgebladerd. Zie plaat 329, vrouw phoenicuroides:  op misschien t6 na heeft deze vogel een behoorlijk egaal bruine staart, die wat contrasteert met de meer roodbruine bovenstaartdekveren: voor mij vergelijkbaar met deze vogel. En: lichte toppen op alle staartpennen en zelfs een licht randje om de buitenste, hoewel smaller dan bij deze vogel.

Ik ben overigens benieuwd hoe een hybride vrouw eruit zou kunnen zien. Zelf heb ik eens een man gezien, in Kenia. Ik zal die later nog eens ergens online zetten. 

Leo JR Boon  ·  18 augustus 2019  14:42, gewijzigd 18 augustus 2019  14:42

"Ik ben overigens benieuwd hoe een hybride vrouw eruit zou kunnen zien. Zelf heb ik eens een man gezien, in Kenia."

Leuke regel... :-)

Vincent van der Spek  ·  18 augustus 2019  16:45, gewijzigd 18 augustus 2019  21:17

Er groeien aan beide zijden minimaal twee staartpennen (links en rechts). Ik zie zou gauw geen acht volgroeide pennen, dus het zou me niet verbazen als er aan beide zijden ook nog eentje geheel ontbreekt (maar dat is speculatief). 

Kortom: het gaat dus om een serie binnenste staartpennen waarvan we weten dat ze bruin zijn, waardoor nu de hele staart bruin lijkt.

Sterker nog: zelfs de aanwezige, volgroeide staartpennen lijken mij bij nader inzien niet allemaal bruin. Hier foto's van twee momenten (hier en hier). Zie ook nogmaals deze: de groeiende pennen lijken aan de onderzijde roodbruin.

De duidelijke witte randen aan de groeiende staartpennen blijven opvallend (goed opgemerkt door Johan), maar verder lijkt er me niets "mis" met de staart. Als er mensen zijn die dat anders zien, ben ik benieuwd naar de argumenten! 

Overigens is ook sprake van actieve handpenrui (o.a. hier). Die lijkt ons alleen niet verder niet verder te helpen met het bepalen van het taxon, als ik Worfolk (2000) erop na sla. 

Johan Buckens  ·  18 augustus 2019  17:47

Hier ook een vrouw Turkestaanse met bruine staart, en lichte (weliswaar lichtbruin, niet wit) randen aan de staartpennen.

Edwin Schuller  ·  19 augustus 2019  09:26

Ik kwam deze foto viavia tegen. Mooi plaatje -daar zijn er niet veel van- en aangezien 'ie niet op waarneming.nl staat hier maar even kenbaar gemaakt.

Jan van der Laan  ·  19 augustus 2019  11:02

De vogel van Texel in oktober 2000 had bij verschillend licht ook diverse uiterlijkheden. Met die foto nu van Jan Bosch zou ik er een Turkestaan van maken vanwege de witte keel, brede witte supercilium, kleur van de bovendelen en de donkere staart.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?