Sakervalk op Wieringen

Wietze Janse  ·  2 augustus 2019  23:13

Vanavond een goed verlopen zoektocht gehad, helaas zonder het gewenste resultaat. Peter de Vries, bedankt voor je (Duitse) onderzoek vooraf en het regelen en organiseren van de zoektocht. Ook de 30+ man bedankt, we hebben ons best gedaan, ooit gaat dit toch eens resultaat opleveren!

Wietze Janse  ·  2 augustus 2019  15:43

Vanavond rond 17 uur gaat de DBAlert info App open voor de zoekactie.

Mocht je je aangemeld hebben en toch niets hebben gehoord, meld dat even bij mij of Peter de Vries, dan wordt je alsnog toegevoegd.

We hebben een redelijke dekking, maar alle hulp is welkom.


Gert Ottens  ·  29 juli 2019  09:40

Epauletspreeuw op Texel?! Indienen die hap. Als het in de UK kan...!

Wim Wiegant  ·  29 juli 2019  00:19, gewijzigd 29 juli 2019  00:30

Ik zie aan de reacties dat ik mijn huiswerk maar eens over moet doen …! Ik ben het matig eens met Audouins Meeuw (inmiddels al drie gevallen, dus die valt af), maar natuurlijk wel met Brilgrasmus (maar ja, broedde vorig jaar "naast de deur"), Daurische Spreeuw (mmm ...) en Zanggors (de Schildraaf van het Westen) . Stellers Zeearend (Breskens) was aanwijsbaar ontsnapt, dus die maakt geen kans. De Krokodilwachter, daar ben ik even mijn tekst kwijt. Volgens mij zijn er zelfs meerdere gevallen van, maar een patroon is nog onduidelijk …! Zelf zag ik ook ooit een Herdersplevier in Enschede, jammer genoeg niet helemaal jofel, en de Epauletspreeuw op een van de eerste Texelweken (soort Daurische Spreeuw, maar net iets minder kansrijk). 

De Saker blijft natuurlijk echt een knaller, maar de concurrentie is moordend

Jelle Scharringa  ·  26 juli 2019  12:28

Krokodilwachter in De Bilt bij Utrecht, Stellers Zeearend adult (ben vergeten waar)..

Wim Wiegant  ·  26 juli 2019  12:08

Leo, ik dacht inderdaad aan twitchbare. Anders horen de door jou genoemde soorten er ook bij, plus: Kleine Torenvalk, Eleonora's Valk, Spaanse Keizerarend, Groene Fitis, en misschien nog een paar … Maar je hebt gelijk: niets komt boven de Glanstroepiaal uit …!

Rob Halff  ·  26 juli 2019  09:52, gewijzigd 26 juli 2019  11:28

Johan van harte gefeliciteerd met deze supervondst van een nieuwe soort voor Nederland! Erg blij dat ik hem heb mogen zien. Er zijn maar weinig soorten die als nieuwe voor NL zo kort twitchbaar waren en door zo weinig mensen zijn gezien, wat dit geval extra speciaal maakt. Zanggors, Brilgrasmus, Daurische Spreeuw en Audouinsmeeuw passen ook mooi in dat rijtje.

Leo Stegeman  ·  26 juli 2019  09:11

Wim je vergeet de Bruine Gent en natuurlijk de Schildraaf, Geelkoptroepiaal en de zeldzaamste van allen; de Glanstroepiaal (enige waarneming WP)......!!

Of tellen die niet mee voor je top 10 omdat ze niet twitchbaar waren?

Wim Wiegant  ·  25 juli 2019  23:10

Leo had helemaal gelijk…!

Gefeliciteerd, Johan, met deze fantastische ontdekking! Volgens mij verdient de vogel meteen een plaats in de top-tien van de zeldzaamste vogels ooit in Nederland. Mooi gezien, super-zeldzaam (lees het artikeltje bij een commentaar van Enno Ebels er maar op na), snel weg, weinig waarnemers, beter kan het niet …! Wat een knaller …!

Top-tien ? Daar zouden Grijskop- en Indische Kievit ook meteen in terecht komen. Verder stonden  daar al: Brilstern, Renvogel, Reuzenzwartkopmeeuw, Bartrams Ruiter, Harlekijneend, Daurische Kauw, Brilgrasmus en Canadese Kraanvogel, dus het wordt héél druk aan de top …!

Roel Schwartz  ·  25 juli 2019  12:13

Proficiat Johan, prachtige ontdekking van deze tot de verbeelding sprekende roofvogel en een mooi ontdekkingsverhaal. Once in a lifetime.

Daanjan Wisselink  ·  24 juli 2019  09:36

Ik kijk nog niet zo heel lang vogels (sinds dit voorjaar actiever vogelaar) en heb voor deze reactie hier een account aangemaakt, omdat deze ontdekking (verhaal en foto's) mij geïnspireerd hebben de hobby door te zetten. Complimenten!

Wim van Zwieten  ·  24 juli 2019  09:31

Dank Johan. Het is een voorrecht om de vogel te hebben kunnen zien en om tot de kleine groep van gelukkigen te mogen horen. En wat een prachtige platen heb je gemaakt. Proficiat.

Max Berlijn  ·  23 juli 2019  18:01

Je hebt gelijk Leo, Gefeliciteerd allemaal en hulde aan de ontdekker. Hopelijk komt er (ooit) een herkansing voor die die het om verschillende redenen niet konden halen.

Jan van der Laan  ·  23 juli 2019  16:11

@Leo, iets met zure druiven ;-)

Johan, geweldige ontdekking en goed gehandeld. Kunnen velen hier nog wat van leren.


Leo Stegeman  ·  23 juli 2019  13:46

Niemand reageert op dit verhaal, daarom nu maar; gefeliciteerd met deze geweldige vondst!!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?