Indische Kievit · 19-06-2019 · De Tuintjes, De Cocksdorp, Texel, Noord-Holland · Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg  ·  20 juni 2019  07:35, gewijzigd 20 juni 2019  16:08

Naar nu blijkt is de vogel eerder gezien en gefotografeerd op een maïsveld in het zuiden van Duitsland bij Buch, Beieren, op 31 mei https://tinyurl.com/y23jaatx en bij Doel, Oost-Vlaanderen, op 11 juni https://tinyurl.com/y5cq63rq (totaalafstand 780 km). De bovenzijde is erg licht en dat is een kenmerk van de meest westelijke populatie; in het Indische subcontinent en verder oostelijk zijn ze donkerder. 


Wim Wiegant  ·  20 juni 2019  08:26

Natuurlijk, Arnoud, begrijp ik dat je geen patroon wilt suggereren, maar bedoel je nu dat de vogel mogelijk een half jaar geleden vanuit Turkije is vertrokken, of dat-ie in dit tempo over 35 jaar op de maan terecht kan komen  (Indische Kieviten kunnen heel oud worden) …?

Arnoud B van den Berg  ·  20 juni 2019  08:44, gewijzigd 20 juni 2019  16:15

@Wim: ik noem alleen een aantal feiten.

Maar nu je het zegt: in dit tempo zou het overbruggen van de afstand tot de Tigris hem 12 weken hebben gekost.

Of je mag concluderen dat hij niet bij iemand in de Benelux uit een volière is ontsnapt maar in het zuiden van Duitsland, of verder weg. 

Max Berlijn  ·  20 juni 2019  09:09, gewijzigd 20 juni 2019  09:22

Dat is wel gaaf Arnoud. Ik weet echt niet hoe je tegen zo’n geval moet aankijken. Worden ze in NW Europa gehouden, wordt er succesvol mee gebroed (vast wel)?? Volgens mij zijn er geen escape gevallen bekend toch? Maar ook geen andere ongeringde gevallen. Helaas bewijst reislustigheid niet veel (dacht ik vroeger wel) getuige deze vogel en meer recent deze escape.

Arnoud B van den Berg  ·  20 juni 2019  09:51

@Max: inderdaad het kernprobleem. Met 100% zekerheid bewijzen dat een vogel wild is en op eigen kracht gekomen, is niet mogelijk. Zelfs niet met een ring of wing clip. Alleen met behulp van een gps-apparaat dat elke dag de positie doorgeeft.

Peter de Vries  ·  20 juni 2019  10:15

@ Anoud: naast een gps device of het gebruik van een geolocator zijn er natuurlijk nog isotopen. Daarmee zou je voor een soort als deze relatief eenvoudig kunnen aantonen waar veren (en bijvoorbeeld nagels) 'gemaakt' zijn. Het isotopen-signaal tussen bijvoorbeeld Turkije en NW-Europa verschilt hiervoor genoeg.

Leo Stegeman  ·  20 juni 2019  10:41

Peter; Geeft ook geen uitsluiting. Kan in het Midden-Oosten zijn gevangen, en hier ontsnapt.....

Max Berlijn  ·  20 juni 2019  11:29, gewijzigd 20 juni 2019  11:32

Ik hoef geen 100% zekerheid want dat kan idd niet maar als je een lijn maakt met, laten we zeggen, Rode Ara (0% kans op wild) en Blonde Ruiter (bijna 100% kans op een wilde vogel) zou ik nu niet weten waar je deze Kievit op de lijn moet plaatsen.

Peter de Vries  ·  20 juni 2019  12:17

@ Leo: klopt helemaal. Maar je weet wel meer dan dat je normaal gesproken zou weten. Het is geen sluitend bewijs, maar geeft wel een indicatie. De eerste Siberische Taling voor Groot-Brittannië (1906) is mede aanvaard nadat isotopenonderzoek aan de balg aangaf dat de vogel niet in West-Europa uit het ei is gekropen.  


Frank van Duivenvoorde  ·  20 juni 2019  12:17

Ik lees bij de door Max hierboven opgevoerde Sporenkievit dat ie door de Commissie Dwaalgasten mede is afgewezen vanwege "a remarkeble travel pattern back-and-forth to England".

Dus vanwege dwaalgastgedrag 😁

Leo Stegeman  ·  20 juni 2019  12:51

Max, dat is inderdaad de kern van de zaak (zoals vaker besproken), de keuze tussen 0 en 100%. In een poging tot maximale objectivering te komen heeft het CDNA ooit bedacht dat alles met dwaalgastpotentie aanvaardbaar is mits determinatie juist en geen aanwijzingen voor gevangenschap.

Maar het vaststellen van de dwaalgastpotentie is natuurlijk het probleem,deze is niet objectief vast te stellen (uitzonderingen daargelaten) op die schaal van 0 tot 100%. Dat een Ara 0% is, en een Blonde ruiter 100% is wel goed te verdedigen. Maar waar zit dan de Schildraaf, diverse Kieviten, Kokardezaagbek, spotlijster, Rosse stekelstaart, en diverse (Amerikaanse) bootvluchtelingen  ??  Meer dan 50%??? Of minder?? 

Vervolgens is dan de vraag, bij welk percentage leg je de grens??

Kortom de keuzes die gemaakt worden om bepaalde soorten toe te laten tot lijst met soorten die hier "mogelijk in het wild kunnen voorkomen" zijn arbitrair. 

De keuzes die buitenlandse commissies maken om ook andere categorieën toe te passen maakt dit nietminder maar ook niet meer, arbitrair. Onze commissie geeft niet een beter of slecht beeld van het voorkomen van "dubieuze"soorten.

Maar een oplossing lijkt vooralsnog niet voorhanden om dit probleem te tackelen....

Folkert Jan Hoogstra  ·  20 juni 2019  12:54

Overigens geld voor deze soort geen ringplicht en zegt de ongeringdheid dus niets

Gert Ottens  ·  21 juni 2019  10:40

Israël ligt relatief dichtbij de meeste westelijke broedgebieden van Indische Kievit (Irak). En desondanks zijn er in Israël maar 4 gevallen van deze soort (laat staan westelijker dan Israël). Als de kieviten enig trekgedrag zouden vertonen, dan zou je daar toch ook meer waarnemingen verwachten. Lijkt mij.

René van Rossum  ·  21 juni 2019  11:18

Ik hoorde dat ze o.a. in Duitsland vogels in gevangenschap chippen.

Dus in de toekomst zijn alle vogels niet geringd ...

Dan krijgen we weer een extra ding om de vogel te kunnen scannen/piepen ;-))

Arnoud B van den Berg  ·  21 juni 2019  13:50, gewijzigd 21 juni 2019  14:39

@Gert: de afstand van het broedgebied langs de Tigris tot de plekken in Israel waar sinds 1991 vier Indische Kieviten zijn opgedoken is (altijd nog) c 850 km. De afstand van het broedgebied tot Buch, Beieren, is 3000 km. En van Buch via Doel tot De Cocksdorp is 780 km. (Alle afstanden in rechte lijnen, gemeten op google maps.)

Ook dit is trouwens weer een cultuurvolger die de laatste decennia in de WP als ‘resident and partial migrant’ (Fauna of Arabia 2010) spectaculair toeneemt: in 1987 waren er bijv maar 4 paren in de emiraten en twee decennia later al 500-1000 paren; is ook pas sinds 1983 een zomervogel van Oost-Turkije.

Maarten Wielstra  ·  21 juni 2019  15:42

Reden genoeg om ook deze te twitchen. NL mag best pionieren betreft commissie acceptatie toch?

Max Berlijn  ·  21 juni 2019  17:10

Dit zegt HBW over de bewegingen van deze soort: "Resident, dispersive and in places migratory. In winter, generally moves down from high altitudes. Resident to dispersive in Middle East, in Iraq leaving dried-up places after breeding season. Breeding birds of S Turkmenistan migratory, probably wintering in S Afghanistan or Pakistan, or both, arriving back in Turkmenistan in second half of Apr. Those in other parts of Afghanistan, as well as N Pakistan and Kashmir are also migratory, while in Bhutan it has only been recorded between mid Feb and Aug, and the species is also considered to be a partial migrant in Arabia, but movements there are very poorly understood."

Max Berlijn  ·  23 juni 2019  18:38

Wat een ril beest...Ik hoop dat die een keer zijn rust vind om te bezoeken.

David Uit de Weerd  ·  23 juni 2019  19:45

Dan had je de Schildraaf (wat ik een wat sterker geval vind) beter ook kunnen bezoeken, Max.. Maar wellicht krijg je nog een rebound-kans.

Max Berlijn  ·  23 juni 2019  22:15, gewijzigd 23 juni 2019  22:16

Niet te vergelijken gevallen David. Voor mij is de herkomst van de een duidelijk en bij de ander tast ik in ieder geval volledig in het duister vandaar dat ik die vooralsnog graag zou zien...

Max Berlijn  ·  29 juni 2019  15:29, gewijzigd 29 juni 2019  17:32

Een aantal van vijf man heeft vanmorgen gezocht naar de "Sporenkievit" claim op Ameland van gisteren in de hoop de Indische Kievit terug te vinden. Helaas geen "rare" kievit te vinden op de plek (alleen een zomerkleed Zilverplevier, het zal toch niet...). Ook blijkt nu dat DE Indische Kievit midden Mei is gezien op een eiland in de Adriatische zee. Meer hierover in DB (denk ik?). Al met al wordt het geval wordt beter en beter en het feit dat die kwijt is in NL erger en erger....

Edwin Schuller  ·  29 juni 2019  17:15

Waar blijkt dit uit (als in: waar heb je deze info gevonden)?

Max Berlijn  ·  29 juni 2019  17:29, gewijzigd 29 juni 2019  17:29

Het werd me verteld door mensen van de DB redactie. Ik denk dat het goed is deze info snel te delen want dit kan mensen meer enthousiast maken wanneer/als de vogel hopelijk wordt teruggevonden.

Diedert Koppenol  ·  29 juni 2019  17:39

Hieruit. Voor mensen zonder facebook, hier de volledige tekst uit de post van Arnoud:

"In the morning of 19 June, Jos van den Berg found a Red-wattled Lapwing / Indische Kievit (Vanellus indicus) on the northern tip of Texel, Noord-Holland. As photographs showed no ring, an immaculate plumage of presumably a first-summer and, importantly, the pale plumage of the westernmost population (V i aigneri), Edward Van IJzendoorn and I decided to go for it. Potentially, it is not only the species' first record for the Netherlands but also for Europe.

Apart from birders already on the island, we were just with a handful that arrived from the mainland. Most twitchers just assumed that, despite its subspecific identity, it had to be an aviary bird originating from captivity. When more people came in the afternoon, it had flown, not to be seen again.

The next day, it appeared that this same bird had been photographed at Doel, Oost-Vlaanderen, Belgium, on 11 June: see https://tinyurl.com/y5cq63rq. There too, it had been dismissed and listed by a single birder only. Then it appeared this bird was photographed even further away, at Buch, Bayern, Germany, on 31 May: see https://tinyurl.com/y23jaatx. By now, the shortest-flight-distances total was already 780 km, and from a south-easterly direction. Four days after it disappeared from Texel, the bird was found 65-70 km to the north on Ameland, Friesland, where it was briefly present, seen by only two birders.

The most shocking news came yesterday. My old ringing colleague Dare Šere took my breath away by sending two excellent photographs by Dejan Grohar for Dutch Birding's WP reports. It concerned the very same Red-wattled on Pag island in the Adriatic on 14 May. I asked Fred Visscher for an independent judgment and he came with a full explanation why he too has no doubt that it is the same individual. So, thanks to miracles of modern photography, the bird has now been traced for a total of shortest-flight-distances of 1400 km from the south-east in less than six weeks. An extended line between the five sites ends somewhere in southern Turkey or Israel, and beyond... The migratory behaviour of Red-wattled Lapwing is little known but in winter many birds leave northern areas, such as the Tigris in Turkey, where it first bred in 1983. Jennings (Fauna of Arabia 2010) describes the western subspecies as 'resident and partial migrant' with numbers increasing in a spectacular way: eg, just four pairs were present in the Emirates in 1987 and up to 1000 pairs two decades later. West from this region there are only a few vagrants known, including a total of four in Israel, ie, up to 850 km from the nearest breeding range. Hopefully, now summer is arriving, the bird will settle and loose its dispersal urgency, so this first for Europe can be seen by many more birders."

Eduard Sangster  ·  29 juni 2019  18:10

Het gaat er steeds beter uitzien voor deze vogel... Kroatie, Munchen, Belgie, NL...

Dennis Meeuwissen  ·  29 juni 2019  18:21

Nou, kan die Sporenkievit ook sneller er doorheen... 

Robert Keizer  ·  29 juni 2019  19:19

@Arnoud ik begijp niet dat als je deze info gisteren al had , dat je dat niet eerder gedeeld hebt via DBA alert , DBA app of dit forum. Dan hadden er vanochtend niet slecht 5 man maar vele tientallen de boot naar Ameland voor de "Sporenkievit"zoekactie kunnen nemen....met wellicht een ander resultaat..lijstbelang ? ;)

Dick Groenendijk  ·  29 juni 2019  19:34

Ik was vandaag tussen circa 1030 en 1430 uur de enige die aan het zoeken was op de plek van gisteren (Zilverplevier wel gezien.............) en heb ook de oude plek tweemaal bezocht. Helaas geen Sporenkievit :) . Ik kreeg de betreffende info dat de vogel ook al eerder dit voorjaar op een eiland in de Adriatische Zee was gezien, pas toen ik al op de terugweg was naar huis. Bijzonder dat de vogel zo'n eind heeft gevlogen, maar wordt het geval daar per se beter van? 

Edwin Russer  ·  29 juni 2019  19:45

Hoe beter wil je dit geval dan krijgen, Dick? 

Dick Groenendijk  ·  29 juni 2019  19:54

Nou een alternatieve uitleg zou kunnen zijn dat de vogel (dus) niet in NW-Europa is ontsnapt (zoals de hypothese was van velen), maar ergens in het zuidoosten van Europa (en daarna de weg is kwijt geraakt).

Edwin Russer  ·  29 juni 2019  20:09

Je zegt was, het zou mij niet verbazen als de mening van velen inmiddels is bijgesteld. 

Leo JR Boon  ·  29 juni 2019  21:07

Ringplicht in ZO Europa is vast niet zo streng. Ik zou gaan hoor daar niet van 😁

Wim Wiegant  ·  29 juni 2019  21:49

Het begrip dispersie geeft nu een onverwachte basis aan een heleboel denkbare nieuwe gevallen. Ik snap ineens totáál niet meer dat er in oktober  2016 zo lacherig werd gedaan over de Sudan Golden Sparrow bij het reddingboothuis bij de Cocksdorp op Texel, zeldzaamheden-hotspot tot-en-met. Het is een vogel uit Afrika, tot in Egypte gezien, immaculate plumage, niet geringd,  maar helaas niet gezien door Arnoud van den Berg...

Harm Niesen  ·  30 juni 2019  00:12

Opeens ben ik blij dat ik die wel gezien heb, en zelfs op de foto...

Wat bijna niemand zich schijnt te realiseren is, dat ongeringdheid juist een teken van voormalige gevangenschap kan betekenen! Een vaste voetring aanbrengen kan bij gekweekte vogels maar gedurende enkele dagen. Is de kooivogelhouder te laat en krijgt hij de gesloten ring er niet meer om heen dan zal hij wellicht besluiten de vogel los te laten. Zo'n vogel is niet verhandelbaar en het bezit is strafbaar. Ongeringdheid zegt dus hoegenaamd niets!

Gert Ottens  ·  30 juni 2019  09:17

Ongeringdheid zegt in die zin toch ook niets omdat het hier een soort betreft die (nog) niet inheems is in Europa? En dat er daarom geen ringplicht is voor deze soort in de EU? Of klopt deze aanname niet?

Leo JR Boon  ·  30 juni 2019  11:58

Tuurlijk zegt ongeringdheid 'iets'. Net zoals geringdheid 'iets' zegt

Maarten Wielstra  ·  30 juni 2019  18:06

Is Jos vd Berg al gefeliciteerd met een 1e voor NL? @Jos: gefeliciteerd met een 1e voor NL!

Kevin Varekamp  ·  30 juni 2019  21:05

@Harm, Hoewel het inderdaad correct is dat een vaste voetring binnen de eerste levensweken aangebracht dient te worden (toevallig lastig te timen bij kievitsoorten vanwege de snelle groei) geldt er voor de meeste exotische soorten vooralsnog geen ringplicht. De meeste verstandige vogelhouders zullen dit echter wel doen vanwege de identificatie en registratie van hun dieren. Hoewel er houders zijn waarbij vogels helemaal niet vast geringd worden betreft dit meestal minder ervaren houders en vaak niet de eigenaren van soorten van het kaliber Indische kievit. Een kleurring daarentegen is echter op elke gewenste leeftijd aan te brengen en wordt binnen de avicultuur ook met enige regelmaat gedaan voor de herkenbaarheid van individuen, zeker bij seksueel monomorfe soorten. Meer relevant; de kans dat een vogelhouder een Indische kievit opzettelijk vrij laat lijkt mij vrij nihil, aangezien er geen ringplicht van toepassing is en er ook 'veel' baat is bij een ongeringde vogel binnen de avicultuur, daar de soort slechts sporadisch gehouden wordt.

Leo JR Boon  ·  20 augustus 2020  18:42

http://zootierliste.de/?klasse=2&ordnung=215&familie=21507&art=50906812


Vorig juli hadden ze m nog. Ná 'onze' vogel maar ze zeggen niet hoeveel er zaten...

Fred Visscher  ·  20 augustus 2020  19:59

Had jij nog verder gekeken dan t neusje Leo? ;-) Dit is namelijk alleen maar meer bevestiging dat de Texel vogel een wilde zal zijn. Zoals bij zoveel "kooivogels" die niet in een kooi thuis horen zijn de kleuren van naakte huid en snavel flets (hier oranje/bruinig) en de poten zijn niet geel. Op de mobiel kan je jouw linkje het beste openen omdat je dan goed kan inzoomen op die fotootjes. Oorzaak van die fletse snavel, poten en naakte huid is m.i voeding die niet overeenkomt met wat ze in de natuur eten.

Frank Neijts  ·  20 augustus 2020  20:35

Leo: “Aktuelle haltungen: Walsrode, Anzahl 1“

Leo JR Boon  ·  21 augustus 2020  10:05

Frank. Dat zegt nog steeds niet hoeveel ze er hadden.

Frank Neijts  ·  21 augustus 2020  10:59

Ik denk t wel: 1

Leo Heemskerk  ·  21 augustus 2020  13:06, gewijzigd 22 augustus 2020  17:32

@Fred – jij meld dat een fletse snavel, poten en naakte huid komt door voeding.

Vraag

  • Hoe snel hersteld dit als een vogel “ontsnapt” is
  • Komt dit veel in gevangenschap voor? Waarom zou een “liefhebber” fout voer geven?
  • Kan dit ook in het wild voorkomen?

Peter de Vries  ·  21 augustus 2020  14:13

Anzahl = 1 geeft niet het aantal exemplaren in deze dierentuin aan, maar dat er in Duitsland 1 dierentuin is die deze soort in z'n collectie heeft

Max Berlijn  ·  21 augustus 2020  15:57, gewijzigd 21 augustus 2020  16:00

Mensen, laat onverlet dat de soort zeer zeldzaam is in gevangenschap en samen met de enorme afstand die nagenoeg zeker door deze vogel werd afgelegd, waarbij ook nog eens de verwachte richting voor een dergelijke dwaalgast werd aangehouden maakt dit geval zeer verdedigbaar voor aanvaarding. De afwijzing en de onderbouwing daarvan van de Sporenkievit is daarentegen een ander verhaal.

Justin Jansen  ·  21 augustus 2020  16:19, gewijzigd 21 augustus 2020  16:20

@Max, in Leo's lijst is Sporenkievit niet bepaald zeldzaam te noemen.

Roland van der Vliet  ·  21 augustus 2020  16:27

Justin, moet je wel de soort linken 😊

Max Berlijn  ·  21 augustus 2020  16:36, gewijzigd 21 augustus 2020  16:42

@JJ klopt maar dat is de ons zo geliefde Roodhalsgans ook niet, dus daar kan je niet heel veel mee.

Leo JR Boon  ·  22 augustus 2020  01:19

Niet 'mijn' lijst Justin... en Frank ga terug naar de basisschool en doe een lesje grammatica. 

Kevin Varekamp  ·  22 augustus 2020  10:53

Zoals eerder al vermeld in de discussie dient de informatie op Zootierliste altijd met een korreltje zout genomen te worden vanwege het feit dat het een site is die bijgehouden wordt door dierentuin-hobbyisten en niet de dierentuinen zelf. Indien er onder het kopje bij het park zelf (en niet Anzahl, refererende aan het aantal collecties met de soort) wel een aantal vermeld staat hoeft dit alsnog niet correct te zijn.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?