Oostelijke Visdief · 09-06-2019 · Nieuw Buitenheim, Texel · Diederik Kok

Max Berlijn  ·  10 juni 2019  08:00, gewijzigd 10 juni 2019  08:10

Erg opvallend beest idd. Hier  wat naslag werk. Er waren eerdere kandidaten ook uit België . Geen idee wat de uiteindelijke eindoordelen waren. Split kansen lijken niet groot als je o.a. dit  met al de “tussenvormen”?

Justin Jansen  ·  10 juni 2019  08:37

Lang geleden, ooit ook eens een dergelijke vogel gezien (dacht in 1994) in De Putten bij Camperduin met Dirk Moerbeek en Klaas Eigenhuis. Alleen dat was in het tijdperk voor digitale fotografie..... Vogel is indertijd terecht afgewezen.

Diederik Kok  ·  10 juni 2019  10:43, gewijzigd 10 juni 2019  10:44

Snavelkleur is bij Visdief nog behoorlijk variabel. In het verleden werd volgens mij bij donkersnavelige zomerkleed Visdieven nog wel eens aan longipennis gedacht. Mijn ervaring is dat zomerkleed Visdieven met grotendeels donkere snavels niet zeldzaam zijn. Vooral pootkleur is een belangrijk kenmerk (naast de donkere kleur grijs van het lichaam), en dergelijke donkere poten zonder rood zichtbaar heb ik nog niet eerder op een zomerkleed (adulttype) Visdief gezien. De Suffolk vogel had dit ook en vind ik sterk lijken op de Texel vogel.

@ Justin, weet jij nog wat  de pootkleur van de 1994 Camperduin vogel was? 

Peter de Vries  ·  10 juni 2019  17:32

De vogel waar Justin het over heeft is door Rob Versteeg, Mark Zekhuis en mijzelf ontdekt op 28 juli 1994. Wij hadden geen idee waar we naar keken, maar gelukkig had Klaas dat wel.

In de summiere beschrijving die ik destijds gemaakt heb staat o.a. dat de poten en snavel geheel donker waren.

De dagen daarna ben ik nog op zoek gegaan naar info over deze ondersoort, maar in het pre-internet tijdperk was dat niet te doen en kon ik nagenoeg geen info vinden.

Justin Jansen  ·  11 juni 2019  16:02

Wat ik aan aantekeningen heb is het volgende: adulte vogel, pootkleur donker en zwarte snavel. Grijze mantel en rug, staart ruim voorbij de staart stekend, witte diep gevorkte staart, witte borst, zwarte kopkap (als dougalls), alleen tekening in de buitenste handpennen. We dachten in het veld aan een hybride Dougalls x Visdief of aan longipennis, maar er was niets voorhanden of bekend om het te staven in het veld. Twee dagen ervoor zat er een Dougalls' op dezelfde plek (ook gezien). Op basis wat ik nu lees is en lijkt een hybride meer waarschijnlijker..... (staart voorbij vleugels in zit en tekening in de buitenste handpennen). 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?