Oostelijke Bruine Kiekendief · 01-04-2019 · telpost Loozerheide - Weert · Ruud Bouwman

Jan Hein van Steenis  ·  3 april 2019  21:17

Leuk beest Ruud!

Frank Neijts  ·  3 april 2019  21:22, gewijzigd 3 april 2019  21:29

Zeker een leuke vogel maar lijkt me toch geen Oostelijke Bruine: mannen daarvan (zie het felle gele oog) zijn grotendeels licht van onderen. Beschrijving  en afbeeldingen in Ferguson Lees & Christie 2001 van adulte man melanistische vorm van Bruine Kiekendief lijken er meer op: o.a. ".. as nominate but for light silver grey tail", "plumage entirely dark blackish-brown making bright yellow eye stand out conspicuously.." en "small blue-grey wingpanel.."

Jan Hein van Steenis  ·  3 april 2019  21:27

Er zou natuurlijk "oostelijke" Bruine Kiekendief moeten staan, wat iets anders is.

Wietze Janse  ·  3 april 2019  21:36

Oostelijke Bruine heeft toch ook altijd tekening op de handpennen en niet helemaal donker/zwart, zoals hier

Frank Neijts  ·  3 april 2019  22:05, gewijzigd 3 april 2019  22:13

Blijkbaar zijn zulke donkere Bruine Kieken in Oost-Europa/West-Azië plaatselijk niet schaars (bijv.: Batumi) maar zelfs in Polen een hele zeldzame jongen ..

Bart Hoekstra  ·  4 april 2019  00:14

Over de afgelopen 4 jaar hebben we er in Batumi gemiddeld 43 per jaar geteld. Het ligt natuurlijk aan je definitie, maar op een totaal van pak 'm beet 8000 Bruine Kiekendieven per jaar nog steeds schaars genoeg om menig teller enthousiast te krijgen. Dat gaat in het najaar dus alleen over 2kj of oudere mannen, want we hebben geen flauw idee hoe juvenielen en vrouwen van deze vorm er werkelijk uit zien en of ze bijvoorbeeld te onderscheiden zijn van donkere Franse vogels.

Johan Buckens  ·  4 april 2019  15:44

Dit is mogelijks ook zo'n donkere fase. Ik hield de vogel destijds voor een immatuur mannetje. De vogel bleef helaas op grote afstand. 

Alex Bos  ·  7 april 2019  17:37

Vandaag hadden wij dit erg donkere exemplaar bruine kiek over telpost De Pijp bij Elst (Utrecht)



Bram ter Keurs  ·  8 april 2019  11:47

@Alex, bij jouw vogel lijkt het me eerst de vraag om welk geslacht het gaat. Een melanistische man, of een afwijkende vrouw. Bij die melanistische mannen zie je altijd (?) nog lichte tekening op de armpennen/binnenste handpennen met een donkere eindband. Dat heeft jouw vogel niet. Lijkt mij daarom een vrouwtje. Eens?

Embert Messelink  ·  3 augustus 2023  21:49

Vanmiddag rond 12:00 uur zag ik samen met Rob Crofton een bijzonder opvallende juv bruine kiekendief die langs stoomgemaal Arkemheen bij Nijkerk vloog, over het randmeer naar Flevoland. Helaas hadden we geen camera bij de hand. Op de bovenvleugel had de vogel een rij grote, helderwitte vlekken, die een band langs de bovenvleugeldekveren vormden en de bovenvleugels een Schreeuwarend-achtig uiterlijk gaven. Ook aan het einde van de armpennen lag mogelijk zo'n rij witte vlekken. De kop was goudkleurig bleek. Vorm / vliegwijze waren 100 procent bruine kiek. Dit soort 'bontgekleurde' bruine kiekendieven is beschreven in British Birds 101 • March 2008 • 151–156. Wie weet hangt de vogel nog ergens rond, zou leuk zijn als er foto's gemaakt kunnen worden.


Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?