Great Blue Heron · 21-02-2017 · Cayo Coco, Cuba · Remco Hofland

George Sangster  ·  22 maart 2019  23:58

McGuire, HL, Taylor, SS & Sheldon, FH 2019. Evaluating the taxonomic status of the Great White Heron (Ardea herodias occidentalis) using morphological, behavioral and genetic evidence. Auk 136(1), uky010.

Citaat: "Deciding [Great White Heron]'s species status is difficult. [Great White Heron] and [Great Blue Heron] meet in an ecotone where some gene flow occurs, but behavior and habitat largely isolate them. We argue in favor of splitting GWH from GBH."


Bert de Bruin  ·  23 maart 2019  09:16, gewijzigd 23 maart 2019  09:17

Is dit dan hetzelfde taxon als Wurdemann's Heron, die ook in Florida voorkomt?

Max Berlijn  ·  23 maart 2019  13:05

Denk van wel kan overigens erg makkelijk mixparen vinden van de twee op het net.

Jan Zwaaneveld  ·  23 maart 2019  18:40

Wurdemann's Heron is een hybride tussen Great Blue Heron en Great White, en Great White is (was?) een ondersoort (occidentalis) van Great Blue. Twee verschillende dingen dus. Overigens komt Great White wel in het zuiden van Florida voor. Ze zijn daar gemiddeld ca. 10% groter dan de Great Blues.

Bert de Bruin  ·  23 maart 2019  19:34, gewijzigd 23 maart 2019  19:35

@Jan, hoe weet je dat? Zijn er geheel witte hybrides tussen Great Blue en Great White? Ik heb in ieder geval 1 grote geheel witte gezien in zuid Florida, die daar Wurdemann's werd genoemd (heb nog wel ergens foto's). Hoe zien Wurdemann's er dan uit?

George Sangster  ·  23 maart 2019  19:52

McGuire et al (2019: 3):

"... A. h. occidentalis contains individuals with 2 plumage types: the all-white form and a rarer blue form, Wurdemann’s Heron, which is a variable intermediate between all-white and typical [Great Blue Heron] plumages. Formerly treated as a separate subspecies, A. h. würdemanni, Wurdemann’s Heron occurs entirely within the range of A. h. occidentalis in Florida Bay and is generally presumed to represent a hybrid between A. h. occidentalis and A. h. wardi."


Jan Zwaaneveld  ·  23 maart 2019  21:50, gewijzigd 23 maart 2019  21:53

@Bert Zie bijvoorbeeld hier.

@George Dit is toch eigenlijk in tegenspraak met elkaar? Het lijkt me dat Wurdemann's ofwel een 'plumage type' van occidentalis is, ofwel een hybride tussen occidentalis en wardi. Ik heb altijd begrepen dat het laatste het geval is. Of begrijp ik de quote verkeerd?

Bert de Bruin  ·  24 maart 2019  13:51

Dat is niet veel duidelijker

George Sangster  ·  24 maart 2019  15:49, gewijzigd 24 maart 2019  15:50

Het citaat is inderdaad een beetje verwarrend, maar je kunt eruit opmaken dat:

- Binnen het verspreidingsgebied van occidentalis twee phenotypen voorkomen: een witte en een blauw-achtige

- die laatste is intermediair tussen witte vogels (occidentalis) en Grote Blauwe Reiger (A. herodias wardi) en werd vroeger Wurdemann's Heron genoemd.

- de intermediaire vogels zijn waarschijnlijk het resultaat van hybridisatie van witte vogels met Grote Blauwe Reiger.

De term 'morph' is dus niet erg handig gekozen.

Bert de Bruin  ·  24 maart 2019  16:52, gewijzigd 24 maart 2019  17:54

Dat is wel duidelijker, maar als Great White een soort is (en niet een morph binnen occidentalis...), wat zou dan de wetenschappelijke naam moeten zijn? occidentalis kennelijk?

Arnoud B van den Berg  ·  25 maart 2019  00:05, gewijzigd 25 maart 2019  00:05

Ja, Great White Heron heette ruim een halve eeuw geleden officieel 'Ardea occipitalis' (zie bijv AOU-lijst van 1957).

George Sangster  ·  7 juli 2023  17:32, gewijzigd 7 juli 2023  17:33

Browning, MR & Kushlan, JA 2022. The Great White Heron is a species. Journal of Heron Biology and Conservation 7, 1.

The Great White Heron was considered a separate species for nearly 140 years from the time of its original description (1835) by John James Audubon as Ardea occidentalis until 1973 when it was synonymized with the Great Blue Heron (Ardea herodias) by the American Ornithologists’ Union Committee on Classification and Nomenclature. Recent studies and syntheses have supported its re-elevation to full species status, a finding accepted by international authorities. In 2020, American Ornithological Society’s North American Classification Committee declined to accept a change in status. The present paper summarizes arguments and presents further information that support recognition of the Great White Heron, Ardea occidentalis, as a species distinct from the Great Blue Heron.

Garry Bakker  ·  8 juli 2023  01:52, gewijzigd 8 juli 2023  01:56

Dank voor je bericht George, leuke armchair tick! Ook mijn waarneming van een exemplaar langs de brug naar Cayo Coco op Cuba stond me meteen helder voor de geest (ik zie nu pas Remco's post en de rest hierboven). Ondanks de afstand gevonden doordat het postuur nogal afweek van de 'default' Amerikaanse Grote Zilverreigers. Afgaand op diverse waarnemingen van anderen daar, lijkt dat een goede plek om de soort te zien. 

Max Berlijn  ·  8 juli 2023  23:35, gewijzigd 9 juli 2023  07:02

Gaaf, heb er zelf 2 in Florida. De enige staat in de US voor deze soort. Ben benieuwd of het IOC meegaat in dit verhaal.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?