Plain Leaf Warbler · 19-02-2019 · Tanuf Dam wadi, Oman · Max Berlijn

Max Berlijn  ·  24 februari 2019  07:52

Er is overigens 1 (bijna ongelooflijk) geval in de WP, een vangst op 10-10-1991 in Zweden. In het boek van Haas staat geen foto ervan.

Roy Slaterus  ·  24 februari 2019  08:28

Hier een PDF in het Zweeds met foto.

Vincent van der Spek  ·  24 februari 2019  08:47, gewijzigd 24 februari 2019  08:49

Goed gevonden, Roy. Jammer dat de maten er niet bij staan, net als een fotootje van de vleugel. Het zal wel een héél klein beestje zijn geweest, en hopelijk heeft ie ook nog geroepen... Die ene foto is niet geweldig, maar qua uiterlijk zou het daar zo een tristis kunnen zijn.

Max Berlijn  ·  24 februari 2019  09:05, gewijzigd 24 februari 2019  09:08

Gaaf gevonden Roy, ook geen geheel zwarte snavel (zoals ze in Arabië (lijken?) te hebben). Staart lijkt wel kort?? Ook op het plaatje van Jan op deze site is de geheel zwarte snavel te zien.

Jan Hein van Steenis  ·  24 februari 2019  18:51

De snavel van de Dwergtjiftjaf vind ik vreemd gevormd (met de ondersnavel en bovensnavel beide convex), met een opvallende lichte snijrand. Dat zie ik op de foto's van Max en Jan (en mijzelf), maar niet echt op de Zweedse foto. Overigens heb ik wel een paar foto's waar de basis van de snavel bleek lijkt (van steeds dezelfde vogel), maar dat kan ook door de zon komen.

Diederik Kok  ·  24 februari 2019  21:15

Thx Roy. Ik ben altijd al nieuwsgierig geweest naar dit geval. Uit het artikel maak ik m.b.v. google translatie op dat de vogel veel riep en op roep gevonden is. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?