Birds of Central America: Belize, Guatemala, Honduras, El Salvador, Nicaragua, Costa Rica, and Panama

Theo Admiraal  ·  27 maart 2022  21:41

Net terug uit Panama en met veel plezier dit boek gebruikt. Toch een puntje van kritiek. De index is een chaos. Binnen een half uur vond ik meer dan 50 fouten. Soorten die ontbreken, soorten die er dubbel in staan, soorten op verkeerde plekken etc. Het maken van de index was duidelijk een last minute job.

Gijsbert van der Bent  ·  4 maart 2019  18:03

Ik ben voor dit gebied helemaal blanco, vond de recensie zeer aanstekelijk en nu ligt dat imposante werk op het nachtkastje. Wat een prestatie van 1 enkele tekenaar! En van de tekstschrijvers natuurlijk.

Jan Hein van Steenis  ·  4 maart 2019  14:52

John: ik had in mijn eerste reactie nog willen zeggen dat de gids qua tekenstijl goed aansloot op Sibley en Howell & Webb.

De overlap in noordelijk C-Am vind ik geen probleem. In elk geval hoeft de licht-suïcidale vogelaar die Honduras bezoekt nu maar één boek mee te nemen.

John van der Woude  ·  2 maart 2019  11:10

Aanstekelijke recensie! Wel mis ik in het rijtje voorgangers nog Howell & Webb's Guide to the birds of Mexico and Northern Central America. Heel degelijk (en 1.6 kg), met uitgebreide beschrijvingen en bijna altijd meerdere kleden per soort. De afbeeldingen (alle van Webb) zijn heel duidelijk. In die gids is niet gekozen voor een begrenzing tot landen maar voor een biogeografische eenheid, en inderdaad overlapt het zuiden van Mexico natuurlijk sterk met Guatemala en Belize. Een soortgelijke gids voor Panama, Costa Rica en het op Howell & Webb aansluitende deel van Nicaragua zou mooi complementair zijn geweest.

Jan Hein van Steenis  ·  21 februari 2019  09:11

Die verdraaide koekoek heb ik al afgeplakt!

David Uit de Weerd  ·  20 februari 2019  19:43

Alleen al de voorpagina bezorgt mij enorme vreugde en de hik!!

Jan Hein van Steenis  ·  17 februari 2019  22:56

De tekeningen zijn inderdaad heel fraai. Van mij mogen ze alleen wel wat scherper (zoals Guy Tudor, aan wie Dyer het boek opdraagt, dat deed).

Fijn om een modern ingedeelde gids voor Midden-Amerika te hebben. Dat is een hele vooruitgang ten opzichte van het doolhof dat Birds of Panama (with Costa Rica, Nicaragua & Honduras) je voorschotelt! Helaas schrijft niemand een veldgids zo leuk als Ridgely.

De gidsen voor Costa Rica heb ik nooit aangeschaft (de oude was op een gegeven moment niet meer te vinden en de nieuwe sprak me niet aan): dat is nu helemaal niet meer nodig.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?