Roerdomp · 02-06-2017 · Noordwijk · Maarten Wielstra

Ronald Messemaker  ·  10 december 2018  13:07

Dag Maarten, Het gaat hier idd om een roerdomp. In De Wieden heb ik het geluk gehad tegen schemer een baltsende roerdomp waar te nemen. Deze vloog vrij laag in een cirkel over het territorium. (een straal van een km). Hierbij werd dit geluid herhaaldelijk voortgebracht. Het doet wat denken aan een mantelmeeuw. Uiteindelijk dwarrelde de roerdomp als een stuk papier naar beneden het riet in. Vaak wordt gezegd dat het om de trekroep gaat maar ze doen het klaarblijkelijk ook tijdens baltsvlucht.  gr Ronald

Maarten Wielstra  ·  10 december 2018  13:40

Bedankt Ronald, maar bedoel je dat eerste rauwe roepje uit de compilatie? Doen ze dat ook in baltsvlucht? Die zou ik namelijk (i.t.t. de derde roep) niet zo snel met grote mantel vergelijken.

Robbin van Dijk  ·  10 december 2018  21:43

Hoi Maarten,

Afgelopen september had ik binnen een half uurtje 2 roepjes op band tijdens de nocmig. De tweede klinkt een stuk rauwer dan de eerste. In de directe omgeving broeden voor zover ik weet geen roerdompen. Het is me niet duidelijk of het om 1 of 2 vogels gaat en in hoeverre afstand een rol speelt...

Ronald Messemaker  ·  11 december 2018  09:33

@Maarten, ja klopt. Ik hoor het geluid meestal in het voorjaar. Zou deels trek kunnen zijn maar ook van lokale beesten met territorium. Naast het bekende  'hoempen' maken ze dus ook een baltsvlucht. Wat de verhouding is tussen beiden uitingen durf ik niet te zeggen. Wonderlijke beesten blijven het.

Ronald Messemaker  ·  11 december 2018  09:37

@Robbin Het zijn het twee verschillende roerdompen die je hebt opgenomen en in september mag je aannemen dat het om trekvogels gaat.

Robbin van Dijk  ·  11 december 2018  10:17

Dank je Ronald.

Maarten Wielstra  ·  11 december 2018  11:15

Lukt even niet om mee te luisteren Robbin, iets met een nieuwe waarneming.nl ofzo? Verder eens met Ronald. 

Jacob Molenaar  ·  11 december 2018  11:33

Deze link werkt wel Maarten, heeft inderdaad te maken met een nieuwe site. Heb het gemeld op het forum van waarneming.nl waar alle bugs gemeld kunnen worden.

Maarten Wielstra  ·  11 december 2018  12:28, gewijzigd 11 december 2018  12:29

Bedankt Jacob. @Robbin: volgens mij had je buurman een nachtmerrie, betreft de 2e opname ;)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?