Notenkraker · 20-11-2018 · Wageningen - West · Julian Bosch

Dennis Meeuwissen  ·  20 november 2018  20:01

Gelukkig is het geen eend...

Justin Jansen  ·  20 november 2018  22:50

Zijn er beter foto's wat er nou precies aan de hand is in de staart, afgebroken, aangroeiiend?

Julian Bosch  ·  21 november 2018  10:12

Aangroeiend lijkt het.

Justin Jansen  ·  21 november 2018  10:24

Lijken dus 3 pennen (misschien 2) te missen, dat is best wel fors voor een vogel niet in de rui. Zijn maar twee foto's beschikbaar in vlucht, en kan het niet juist beoordelen. 

Albert Noorlander  ·  21 november 2018  10:44

Je ziet witte toppen aan de veren dus het lijken me geen afgebroken veren maar nieuwe aangroeiende veren.

Mars Muusse  ·  21 november 2018  13:26

Zo lijkt het inderdaad Albert. Voorzichtigheid op z'n plaats echter; de vogel heeft witte onderstaart- en donkere bovenstaartdekveren. Is er nog een foto van de staart vanaf de andere kant?

Rinse van der Vliet  ·  21 november 2018  14:27

Het gebeurt vrij vaak dat vogels (buiten de reguliere staartrui om) één of meerdere staartpennen verliezen. 

Julian Bosch  ·  21 november 2018  16:15

Ikzelf heb helaas geen andere vluchtplaatjes Justin en Mars! Ik hoop dat er vandaag anderen zijn geweest die dat een leuke uitdaging vonden. Voor zover ik het nu kan zien, denk ik dat R2, R3 en R4 rechts aan het groeien zijn. Verder geen halszaak? ;) 

Max Berlijn  ·  21 november 2018  16:51, gewijzigd 21 november 2018  16:51

@Rinse, zeg je dat ook bij eenden?...beetje flauw maar toch...

Albert Noorlander  ·  21 november 2018  19:09

Terechte opmerking Marc. En nu je toch over de bovenstaartdekveren begint. Het lijkt ook alsof de middelste grote bovenstaartdekveren ontbreken.

Jan Hein van Steenis  ·  21 november 2018  20:12

Ondersteuning voor Albert: https://waarneming.nl/foto/view/19104366, https://waarneming.nl/foto/view/19102443, https://waarneming.nl/foto/view/19102219

Ondanks 1200 foto's op waarneming.nl geen foto van een gespreide onderstaart!

Koen Stork  ·  22 november 2018  15:01

@Jan Hein, zie mijn waarneming van gisteren voor een foto van de gespreide onderstaart.

Jan Hein van Steenis  ·  22 november 2018  15:21

Bedankt Koen: de witte onderstaartdekveren zou je dus inderdaad óók kunnen zien, maar ik geloof dat de andere foto's wel aantonen dat er ook van groeiende staartpennen sprake is.

Edwin Schuller  ·  24 november 2018  12:40

Nog een vluchtplaatje.

Justin Jansen  ·  24 november 2018  13:06, gewijzigd 24 november 2018  13:09

Lijkt (op de vluchtfoto rechts) ook nog de nodige groeiiende veren te hebben op de ondervleugeldekveren.

Edwin Schuller  ·  27 november 2018  08:30, gewijzigd 27 november 2018  08:31

Kwam toevallig deze oude waarneming tegen. Blijkbaar hoort het erbij zo'n beschadigde staart. 

Max Berlijn  ·  27 november 2018  09:25, gewijzigd 27 november 2018  13:44

Deze vogel geeft maar weer eens aan dat wilde vogels (nagenoeg zeker) in het wild beschadigingen (van formaat) kunnen oplopen. Het opmerkelijke is dat niemand er hier echt een punt van maakt (terecht) maar dat dat bij de vele eenden discussies (vaak met veel minder opvallende onvolkomenheden zoals vleugeltopjes en/of enkele missende staartveertjes) maar ook bij soorten waarvan hun voorkomen bij sommige moeilijk voorstelbaar is (Afrikaanse WoeGraMu met diens staart, meerdere Roze Pelikanen (zonder ring) met enkele missende hand/armpennen en ook een Witkruingors met een missende teennagel), het als een nagenoeg zeker punt wordt opgevoerd van een eerder verblijf in gevangenschap. Als je als vogel de hele dag op zoek bent naar voedsel, bloot staat aan (soms voor de soort ongewone) weer en omgevingselementen of je van heel ver bent gekomen, beschadig je. Hoe groter je bent hoe spectaculairder de beschadiging er uit kan zien. Misschien is het volledig niet beschadigd zijn wel meer verdacht?? In mijn optiek een leermoment voor de toekomstige discussies.

Fred Visscher  ·  27 november 2018  10:47

Edwin, een foto is een momentopname, hier dezelfde vogel een dagje later..:-)

Arnoud B van den Berg  ·  27 november 2018  12:08

@Max: eens met jouw analyse. Heb ooit geconstateerd dat bij vogels gevangen op ringstations niet alleen vaak onregelmatige (ie, asymmetrische) vleugel- en staartrui is te zien maar ook allerlei vergroeiingen en beschadigingen aan naakte delen. Op ringstations wordt er iha verder geen aandacht aan besteed terwijl zulke afwijkingen bij een dwaalgast in het veld de aanleiding vormen tot veel discussie.

Norman Deans van Swelm  ·  27 november 2018  12:27

ik begrijp de commotie niet, hebben jullie dan nooit een duif zien ontsnappen aan een Sperwer, zo'n duifje gaat vrijwel bloot het luchtruim in. Overal veren in het luchtruim De kraker van Wageningen is gewoon bij de staart gevat!

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?