Veldrietzanger · 15-10-2018 · NH 19-41-43 · Leo Heemskerk

Leo Heemskerk  ·  15 oktober 2018  13:36

Foto - is van Piet Admiraal

Max Berlijn  ·  15 oktober 2018  16:09

Ooit, ooit 

Edwin Russer  ·  15 oktober 2018  18:30

Ja, zeg dat wel Max. Vandaag een twitchbare vogel op IJsland. 

Anton Duijnhouwer  ·  15 oktober 2018  19:59

Gewoon gaan zoeken morgen. Die van het Zwanenwater in 2016 heeft er ook 2 dagen rondgehangen. Anders blijft het nooit, nooit

Max Berlijn  ·  15 oktober 2018  22:37

Ik denk dat je een overzichtelijke plek nodig hebt met weinig begroeiing. Ik gok dat de greppel op de Maasvlakte de beste papieren heeft om er ooit weer een in het veld te vinden en te kunnen bezoeken, of mag je daar ook niet meer komen??

Rob Halff  ·  15 oktober 2018  22:52

Ja hoor mag je gewoon nog lopen. Al een paar keer geweest dit najaar zo ook afgelopen zondag nog. En (als je de juiste plekken weet) kan je je op de Mavla nog prima een hele dag vermaken. Genoeg spannende plekjes. Viel me wel op de laatste keren dat we bijna niemand tegen kwamen die gericht aan het zoeken is naar zeldzaamheden. Word helaas zwaar ondervogelt heb ik het idee, zeker door de weeks.

Jelle Scharringa  ·  16 oktober 2018  10:19

Ja, wij werken doordeweeks.

Jan Hein van Steenis  ·  16 oktober 2018  20:33

Het probleem is dus inderdaad ook dat de incidentele Maasvlaktebezoeker (zoals ik) geen idee heeft wat er nog aan leuke plekken te bezoeken is.

Joachim Pintens  ·  16 oktober 2018  21:31

Ieder struikje dat er nog staat! Of is het daar anders dan in Zeebrugge? ;-)

Anton Duijnhouwer  ·  17 oktober 2018  22:00

@Jan Hein: volg de route van Vincent Hart op 14-10 van waarneming.nl. Vincent heeft meer ingevoerd dan Rob of Roelof. Wat ontbreekt in de waarnemingen van Vincent is de 'greppel van Max' tussen een/het parkeerterrein van Slag Maasmond (uiteindelijke plek Bergheggemus) en de brandweerkazerne. Beetje alles of niks. Ik heb meestal niks al heb ik er ooit mijn Westelijke Baardgrasmus getwitcht. Het Luzerneveld (de vlakte tussen de brandweerkazerne en de parkeerplaats) idem, al heeft er ook wel eens een Isabeltapuit gezeten. Bosjes op de voormalige Vuurtorenvlakte zijn officieel verboden, maar daar houdt niemand zich aan.De oude MOT-bosjes zijn niet meer te bereiken, evenals de oude stuifdijk aan de binnenzijde. Buitenzijde oude stuifdijk heeft wel eens een (kleine of steppe?) Klapekster opgeleverd. Verder de gehele prinses Maximaweg waar er nog een bosje of struikje is. Er wordt heftig gemaaid dus een bosje kan een paar weken later zomaar weg zijn. Die weg heeft me een Raddes twitch opgeleverd, de Kleine Sprinkhaanzanger en een Provencaalse Grasmus. De andere plekken staan goed op het overzicht van Vincent.

Eduard Sangster  ·  17 oktober 2018  23:18

Hoe kan ik die route van Vincent achterhalen?


Norman Deans van Swelm  ·  18 oktober 2018  00:50

Woensdag zijn diverse theunisbloemveldjes alsnog met grof geweld geklepeld w.o. het perceel waar de grauwe klauwier zonder staart en een groep kneuen foerageerden. Misschien dat Garry het bureau natuur eens kan activeren een gesprek aan te gaan met directeur Castelijns, uiteindelijk is die verantwoordelijk voor het wanbeleid w.o. de boeventeams met honden die afgelopen zomer broedende visdieven, meeuwen e.d. het leven zuur maakten. Particulieren zouden opgesloten worden, het havenbedrijf gaat vrij uit!

Jan Hein van Steenis  ·  18 oktober 2018  09:21

Die Grauwe Klauwier heb ik zowaar gezien! Een leuke voor de oktoberlijst, maar een tegenvaller als je een lichte vlek in een struikje ziet zitten.

Anton Duijnhouwer  ·  18 oktober 2018  19:21

@Eduard

https://waarneming.nl/user/view/6966

misschien moet je de datum 14-10 nog selecteren

Eduard Sangster  ·  18 oktober 2018  20:21

@Anton, dank je wel!


Tiemen De Smedt  ·  19 oktober 2018  10:39

Zonet werd een vogel gemeld in de Voorhaven van Zeebrugge (weer daar). Helaas is de plek niet vrij toegankelijk meer.

Jan Hein van Steenis  ·  3 juni 2019  11:04, gewijzigd 3 juni 2019  19:04

Gisteren eentje zingend op Helgoland.

Foto: https://club300.de/gallery/photo.php?id=72464

Peter de Vries  ·  3 juni 2019  19:29

Het gaat sowieso lekker in Duitsland: van 29 mei - 1 juni was een Keizerarend twitchbaar in het uiterste oosten (Zichow, Brandenburg).

En de eerste twitchbare (5e geval) Oostelijke Vale Spotvogel was op 26 en 27 mei zingend aanwezig in Sleeswijk-Holstein, iets ten noorden van Hamburg (dus een erg noordelijke geval). Geeft hoop!

Max Berlijn  ·  3 juni 2019  23:07, gewijzigd 3 juni 2019  23:48

Lastig plaatje van die Veldriet, zie het er niet zo in..toch? Wenkbrauw bijv zo kort achter het oog.

Eduard Sangster  ·  4 juni 2019  00:08

Is de ID van die Oostelijke Vale Spotvogel van Hamburg bevestigd? Ik zag ergens op facebook ook een discussie en velen leken het een Syke's te vinden. Ook leuk :)

Joachim Pintens  ·  4 juni 2019  00:15, gewijzigd 4 juni 2019  00:45

@Max: Supercilium toch wel breed (maar vaag) uitwaaierend achter oog, en een duidelijke donkere rand erboven. Korte hpp... Moest er geen waas over de foto zitten zou de kleur ook beter te beoordelen zijn, maar lijkt zo best wel al roestkleurig.


Die Iduna van Duitsland bleek effectief een Oostelijke Vale te zijn op basis van kleedkenmerken maar vooral ook op basis van de zang.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?