Siberische Grijze Ruiter · 02-09-2018 · Papua New Guinea, New Britain, Stetin Bay · Dušan Brinkhuizen

Eduard Sangster  ·  5 oktober 2018  00:55

De getekende onderzijde (ipv egaal grijs en egaal wit) is kenmerk voor Grey-tailed, net als gele snavelbasis. Klassieke Grey-tailed en geen spoor Wandering te bekennen...:)

Dušan Brinkhuizen  ·  5 oktober 2018  01:50

Eduard, beide soorten hebben getekende onderdelen in broedkleed, of misschien begrijp ik je verkeerd? Gelige snavelbasis echt een hard kenmerk?

Max Berlijn  ·  5 oktober 2018  04:58, gewijzigd 5 oktober 2018  05:59

Hier een vergelijking. Hier   Nog een andere site met vergelijkingen die wel een verschil in de lengte van de nasal groove aangeeft. Op de voorkant van dit verslag een Wandering in gesleten zomerkleding een maand eerder. Ik zou ook zeggen; 2 Grey-Tailed in nog zomerkleed. Toen ik in 2002 en 2004 in Alaska en de Beringstraat rondvogelde was dit ook altijd een issue. Mooie plaat overigens.


Albert Noorlander  ·  5 oktober 2018  08:07

Ik zie 4 handpentoppen hetgeen wijst op Grey-tailed Tattler (Wandering heeft er 5).

Eduard Sangster  ·  5 oktober 2018  12:38

@Dusan, ik had duidelijker kunnen zijn idd. Getekende onderzijde is 'te fijn' voor zomerkleed Wandering en Wandering heeft ook geen lichte buik in zomerkleed. Een ruiende Wandering blijft dan over, maar hier zie ik geen aanzet toe bij deze vogel. Dan zou je ergens egaal grijze veren moeten zien en de tekening minder fijn moeten zijn. Bij wandering breder/grover. In Australie had ik enkele gemixte groepen en ID vond ik verrassend makkelijk.

Norman Deans van Swelm  ·  5 oktober 2018  13:16

broedkleed, snavel vorm en dito neusgat sluiten Wandering uit.

Dušan Brinkhuizen  ·  5 oktober 2018  15:39

Hartelijk dank heren! Fijn dat onze conclusies overeenkomen. Deze twee zaten op een piertje en waren redelijk getekend (o.a. ook de onderstaart) in vergelijking tot andere vogels die ik op de mudflats had. Ook de projectie van de vleugels voorbij de staart was ietwat verwarrend (literatuur verwijst richting Wandering) maar de andere kenmerken die jullie noemen hebben bij mij de twijfels weggenomen. De wenkbrauwstreep past ook beter op Grey-tailed (linker vogel helemaal). Leerzaam en volgende keer hopelijk eentje vanaf de Galapagos!


Norman Deans van Swelm  ·  5 oktober 2018  21:32

Ik wil je niet ontmoedigen Dusan maar ik had daar alleen de zwerver. Zelf zou ik uitkijken naar Schotse Grauwe Franjepootjes op vinvissen! 

Dušan Brinkhuizen  ·  6 oktober 2018  00:07

Norman, Wandering is inderdaad algemeen in de Galapagos. Met Kemphaan en meerdere Az Goudplevieren op de lijst zou een verdwaalde Grey-tailed moeten kunnen!

Norman Deans van Swelm  ·  6 oktober 2018  12:26, gewijzigd 6 oktober 2018  13:30

Natuurlijk! Veel succes! Let ook eens op Bristle-thighed Curlew Numenius tahitiensis. Ook een mogelijke kandidaat voor Galapagos.

En deze natuurlijk:

http://www.radioactiverobins.com/hudsonian-whimbrel/

Dušan Brinkhuizen  ·  6 oktober 2018  15:29

Gracias Norman!

Edwin Russer  ·  12 februari 2023  18:42

Eerste voor Frankrijk. 

Arnoud B van den Berg  ·  13 februari 2023  15:47

vandaag ook weer aanwezig

Max Berlijn  ·  15 februari 2023  22:33

Vogel is vanmorgen getwitcht door een bekende “Grote Vincent” en zit er dus nog.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?