Vale Gierzwaluw · 02-11-2013 · Oosterscheldekering · Thomas Luiten

Max Berlijn  ·  22 september 2018  10:05, gewijzigd 22 september 2018  10:13

Erg leuk artikel in de BB van Juni 2018, pagina 310 van Hans Larsson. Het gaat over juv. Vale G en Gierzwaluw. Hij gebruikt daarin ook een vogel NL vogel ter illustratie (8-2-2015). Als je leest hoe moeilijk het nog steeds is, zeker wanneer er weinig goede foto’s voorhanden zijn.... Het lijkt geen overbodige luxe de nu aanvaarde NL gevallen nog eens aan hem te overleggen. Naast de reeds bekende kenmerken, die hij nog eens “opschud” zijn een grote kop en forsere snavel op foto’s toch zeer bruikbaar. Ook heeft juv. Gierzwaluw een meer wit gebandeerd voorhoofd. In de online NL avifauna staat geen leeftijd bij de meeste gevallen (wel bij het eerste geval) overigens, terwijl er een groter aantal juv. vogels bij moet zitten zoals de veel getwitchte vogel boven deze posting?

Johan Buckens  ·  22 september 2018  11:26


Die najaarsgevallen zullen meestal wel juveniele vogels zijn. Alhoewel, bemerk dit opmerkelijke geval van een zeer late (gewone) Gierzwaluw in Denemarken op 11 november, dit is een adulte vogel.

Leeftijdsbepaling valt goed mee, juveniele vogels hebben opvallende lichte randen op de dekveren (vergelijk bv. met de Deense adult uit de link).

Op de foto's op Dutchavifauna zie ik idd enkel juveniele vogels. 

Eens je hebt vastgesteld dat het om een juveniele vogel gaat, vind ik dat de determinatie goed meevalt. Bij juveniele Gierzwaluwen is er een groot contrast tussen de witte teugel en het donkere gebied achter het oog, bij juveniele Vale is de teugel donkerder en is er weinig of geen contrast tussen de kleurtint van de teugel en het gebied achter het oog. Dit lijkt mij het duidelijkste kenmerk, en ik heb tot nu toe nog geen uitzonderingen hierop gevonden (het nieuwe artikel van Larsson heb ik evenwel nog niet gelezen).

Johan Buckens  ·  22 september 2018  13:31


Alle lof trouwens voor Hans Larsson, die ons geleerd heeft om juveniele Vale gierzwaluwen te determineren. Dat is weleens fout gegaan.In de ochtend van 4 november 2005 was ik uitgerukt voor een pas ontdekte Rotszwaluw in Mechelen. Ik was nog niet aan de snelweg toen er een melding kwam van een Vale gierzwaluw In Adinkerke, deze zat dichter voor mij, dus ben ik de snelweg opgereden in de andere richting (trouwens de enige keer in mijn twitchcarrière dat ik moest kiezen welke nieuwe soort ik eerst zou bezoeken). Na uren observatie door tientallen vogelkijkers was de consensus dat het toch een gewone Gierzwaluw was. De Rotszwaluw bleef gelukkig de hele dag aanwezig.


Met de kennis opgedaan tijdens de influx van 2013, en dankzij het uitstekende artikel van Larsson, heb ik 10 jaar later nog eens wat foto’s verzameld van het geval van destijds. Uit de foto’s  blijkt dat het wel degelijk een Vale gierzwaluw was. Het sombere weer die dag en het feit dat we vooral kenmerken van adulte (Vale) gierzwaluwen hanteerden  hebben toen tot de verkeerde determinatie geleid. Het geval is ondertussen ingediend en aanvaard.

Aan de Belgische vogelkijkers die de vogel van Adinkerke gezien hebben, en niet op de hoogte zouden zijn van dit laatste feit: de vogel van Adinkerke was jullie eerste Vale gierzwaluw, en niet de vogel van Oostende (2013).

Vincent van der Spek  ·  22 september 2018  14:44, gewijzigd 23 september 2018  20:52

Het blijft toch lastig en redelijk goede foto's blijven daarmee belangrijk. Naast het helder verwoorde kenmerk van de teugel door Johan (dank) is op enkele foto's van Adinkerke te zien dat alleen de kleine dekveren donker zijn (en de middelste dus niet, zoals bij gier). Dat zal vast ook geholpen hebben met het in ere herstellen van dit geval.

Maar ik kan me voorstellen dat het donkere weer die dag idd niet voordelig was. En het kleurcontrast tussen de dekveren is ook bij zekere vale echt niet altijd op foto's te zien. 

Max Berlijn  ·  22 september 2018  14:54, gewijzigd 22 september 2018  14:54

en ook bij dat beest die grote kop, stierennek en meer geprononceerde snavel.

Norman Deans van Swelm  ·  22 september 2018  15:26

voor een mooie foto van de teugel zie de foto van Ellen Sandberg hier:

http://radioactiverobins.com/archive/swifts-oostvoorne/swifts%20on%20the%20loose%20and%20saved.htm

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?