American White Ibis · 19-09-2018 · Telpost de Puinhoop, Katwijk aan Zee · René van Rossum

Jelle Scharringa  ·  19 september 2018  12:45

Nieuwe soort voor NL?

Gijsbert van der Bent  ·  19 september 2018  12:53

Je kunt niet nauwkeurig genoeg zijn bij het tellen van Lepelaars!

René van Rossum  ·  19 september 2018  13:41, gewijzigd 19 september 2018  14:34

Ik sta alleen maar met die 840 mm te zwaaien waardoor je overigens alleen maar witte stipjes zag. Grote uitsnede dit. Maar die telescoop-vogelaars hadden wel wat scherper kunnen zijn Idd ... Maar het schiet toch niets op zo'n ontsnapt soort. Of orkaan Florence heeft goed z'n best gedaan ....

Max Berlijn  ·  19 september 2018  16:58

Maar als het een Little Blue Heron was (zelfde trek gedrag als White Ibis) zaten we nu allemaal in de auto....wel redelijk wat escape gevallen begreep ik. Ongeringd??

René van Rossum  ·  19 september 2018  17:18

Ja, ongeringd Max. Ik kreeg van Pieter Baalbergen een foto gestuurd. De vogel is op de Maasvlakte geland vanmorgen ...

Arnoud B van den Berg  ·  19 september 2018  20:52

Max heeft gelijk. Voor de groep al even gekeken naar vagrancy potential: er zijn gevallen op Bermuda, Newfoundland (handvol), North Dakota, Oregon (c 3700 km naar het noordwesten), Idaho en zelfs Clipperton Atoll (1000+ km ten westen van Mexico in de Stille Oceaan).

Theo Muusse  ·  19 september 2018  21:02

Vogel  vanmiddag gezien. Geen ringen, geen beschadigingen. Heeft een bruine zweem over enkele mantelveren die op onvolwassen lijken te duiden.

Vooralsnog leuk om deze soort op deze plek in deze tijd van het jaar te zien.

Eduard Sangster  ·  19 september 2018  22:56

Een klein alarmbelletje is op z'n plaats...

Zegt het grote CDNA regelboek nog iets over het wel/niet mogen tellen als je de vogel pas ziet op je eigen foto? 

Max Berlijn  ·  19 september 2018  23:00

Lijkt idd ongeringd. Op waarn.nl zijn meer waarnemingen te vinden van vogels in NL, soms ook met Lepelaars, die minder aandacht hebben gekregen....


Norman Deans van Swelm  ·  19 september 2018  23:08, gewijzigd 19 september 2018  23:11

Theo's beschrijving klopt met dien verstande dat de pootkleur licht roze is, de kleur die Sibley gebruikt voor juveniele vogels. Het kan zijn dat de kleuren van adulte vogels na de broedtijd wat fletser worden. Maar het kan ook een 3kj vogel zijn. 

Het spookt al een tijdje boven de Atlantische Oceaan, Florence kan de druppel zijn geweest om over te steken maar het is wel erg kort na die storm.

Arnoud B van den Berg  ·  20 september 2018  05:41

Het wordt eigenlijk pas interessant (ook met terugwerkende kracht...) zodra de soort wordt gezien op de Azoren of in Ierland, IJsland of Schotland.

Leo Stegeman  ·  20 september 2018  05:43

Op grond van de door Arnoud genoemde verspreiding van dwaalgasten kent de soort dus een groter vagrancy-potential dan bijvoorbeeld de Grackle en zou daarmee dus zeker voor aanvaarding in aanmerking moeten komen (als aan andere voorwaarden is voldaan). 


Jaap Denee  ·  20 september 2018  09:08

Eduard schrijft: “Zegt het grote CDNA regelboek nog iets over het wel/niet mogen tellen als je de vogel pas ziet op je eigen foto?”

Ik zou van ‘zien’ ‘herkennen’ maken. De vogel werd in het veld gezien alleen niet als zodanig herkend. En als we dáár al onze vingers aan willen branden m.b.t. telbaarheid, dan wens ik ons veel sterkte. Zo kennen we er immers nog velen. 

Max Berlijn  ·  20 september 2018  09:26, gewijzigd 20 september 2018  09:38

Vogel verplaatst? of zijn er meer in het spel? Zoals Arnoud zegt, eerst maar eens een geval op een voor Amerikaanse dwaalgasten nagenoeg onberispelijke plek in de WP, dan praten we verder. Tot die tijd zijn er (voor mij) verrassend veel waarnemingen op waarneming.nl die minder tot de verbeelding spreken, van deze soort...iets wat bij de Grackle niet het geval is overigens. Hier een geval van een jonge vogel in Kent welke vooralsnog niet als wild wordt beschouwd.

Fred Visscher  ·  20 september 2018  09:50, gewijzigd 20 september 2018  09:56

Soortje trekt graag op met Lepelaartjes. Die duidelijk ongeringde en voor de hand liggende Grackle mag natuurlijk nooit meer van de lijst!

Theo, die bruine zweem is vooral viezigheid zoals je vaak bij wat verzwakte Lepelaars ziet.

Norman Deans van Swelm  ·  20 september 2018  10:07

nee Fred geen viezigheid, hij was net in bad geweest. Het zijn duidelijk gekleurde veertjes. In Ierland en Schotland woedde storm Ali. Ik vond de vogel, hoe zal ik het schrijven, er precies uitzien zoals ik mij een nieuwe soort voor de lage landen voorstel. En natuurlijk mag Rene hem tellen. Wat zullen we nou krijgen?

Garry Bakker  ·  20 september 2018  11:07, gewijzigd 20 september 2018  11:10

Zijn inderdaad vuile veren. Het is donkerbruin (juveniel) of wit (adult) en niets er tussenin. Juist die mantelveren ruien al vroeg, dus die horen gewoon wit te zijn bij een 2kj in het najaar. Hier, kijk maar

René van Rossum  ·  20 september 2018  11:34

Wel gefotografeerd maar NIET gezien !

Norman Deans van Swelm  ·  20 september 2018  13:11, gewijzigd 20 september 2018  13:16

natuurlijk heb je hem gezien René maar niet als zodanig herkend. Ik zag ooit een heel klein wulpje. Pas later zag ik dat het een Eskimowulp was. Dankzij de digitale fotografie weten we nu dat de Eskimowulp nog niet uitgestorven is! 

http://www.radioactiverobins.com/waders-snipes/eskimo-curlew/



De ibis van René is geen 1e jaars vogel Garry. De veren van de vogel zijn niet vuil ze zijn gewoon cremekleurig.

Garry Bakker  ·  20 september 2018  13:21, gewijzigd 20 september 2018  13:25

Ha Norman, dat de vogel van Katwijk/Den Haag/Maasvlakte een ouder exemplaar betreft zie ik ook wel. De vogel die ik op Cuba fotografeerde is een 2kj in maart. Daarbij zie je dus al dat de versgeruide mantelveren wit zijn, en niet crèmekleurig. Ergo, crèmekleurige  mantelveren (en dekveren) op een oudere vogel zijn geen teken van jeugdigheid maar een gevolg van vuiligheid of sleet, ze horen in verse conditie wit te zijn, van basis tot top. Er is geen sprake van een 'tussenkleur' tussen het immature en adulte kleed. 

Max Berlijn  ·  20 september 2018  14:06, gewijzigd 20 september 2018  16:36

Please Norman, kap nou met die Eskimowulp.... het is gewoon een Wulp/of Regenwulp (geen zin om verder in te duiken) die wat dieper in de groep vliegende vogels is gefotografeerd en daardoor kleiner lijkt...zucht.

Jan Hein van Steenis  ·  20 september 2018  16:53

Ik begrijp niet dat de vogel niet gepiept wordt. Voor de CDNA een hamerstuk, wat de Engelsen (of ik) er ook van denken.

Theo Muusse  ·  20 september 2018  21:15

Zie ik nu juist wel een bruine basis aan de nieuwe schouderveer van jouw 1e winter Garry? Ik bedoel die grote, met die bruine puntige basis.

Norman Deans van Swelm  ·  20 september 2018  21:19

Nou Max, dat doe ik niet want zo vaak zie ik geen Eskimowulp. Ik zou nog maar eens goed kijken als ik jou was. Wie niet kijkt ziet geen bal (J.Cruijf)!

Garry, my boy, jouw foto is genomen in maart. De 2kj vogel zal in de maanden daarna nog een stuk witter geworden zijn maar Rene's vogel is geen 2kj maar een 3kj in ieder geval niet volledig adult, over die vogels en over ad schrijft Peter Pyle dat meer onderzoek noodzakelijk is. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de mantelveren met het zweem vuil of versleten zijn. Ik zal wat foto's uitzoeken.



Garry Bakker  ·  20 september 2018  22:05, gewijzigd 20 september 2018  23:38

Theo, ik heb het origineel even opgezocht, hier. Nieuwe mantelveren, te herkennen aan een mooie ronde vorm: geheel wit; nieuwe schouderveren: de grootste (links) is geheel wit; de veren met bruine basis en een beperkte witte top met een meer 'vierkante' vorm lijken mij oud. De ene nieuwe dekveer die al is verschenen: geheel wit. Conclusie: niks bruine zweem, de vogels worden in hun 2e kj geheel wit, net als bijvoorbeeld deze vogel dus, die al iets verder is. Bovendien: zo'n contrast zie je toch niet bij het MV-beest? Lijkt me sterk dat een bruine veerbasis, als die al aanwezig zou zijn geweest, naar vrijwel wit transformeert door verbleking, tenzij het echt heel oude veren zijn zoals je bij sommige meeuwen ziet. Zie jij verschil met de 'smutzige' Lepelaars waar Fred naar verwijst (en dan doel ik niet op de spatel)? Ik wil overigens niet beweren dat het geen 'subadult' is hoor. Tegelijkertijd is het misschien ook niet zo relevant in het licht van de vagrancy-potential-vraag, legio gemixte groepen langs de Atlantische kust, net als bij onze Lepelaars. De kans op het afzwaaien van een adulte deze kant op is wellicht even groot als een jong beest. Misschien is de leeftijd van verdwaalde exemplaren buiten hun normale areaal in de VS en Canada nog na te gaan om hier een patroon in te ontdekken.

Norman, je hebt gewoon volkomen gelijk. Zoals altijd. 

Leo Stegeman  ·  21 september 2018  04:02

Maar Max, wat was dan die onberispelijke plek in de WP voor die Grackle?? (en voor Ross gans, Spotlijster en nog een aantal, voor dat deze in NL aanvaard werden) 

Max Berlijn  ·  21 september 2018  05:38, gewijzigd 21 september 2018  05:41

Laten we vooropstellen dat “onberispelijk” een subjectief begrip is maar voor de Ross’ Gans telt dat een aantal gevallen in de UK en NL (Texel) op bekende ganzenpleisterplastsen samenvallend met achtergrond info over de actuele trek periode toch goede papieren hebben. Betreffende de Mockingbird (die op meer nationale lijsten als wild beschouwd staat dan alleen NL) is dit o.a een redelijk onberispelijke. Bij die Grackle weet ik het nog ff niet.

Leo Heemskerk  ·  15 september 2019  12:53

Er zit er nu een twitchbaar ;-) Heemskerk - Waterberging Noorderveld

Na de orkaan dorian weet je het maar nooit =)

Leo Stegeman  ·  15 september 2019  14:18

Nou, spannend weer hoor... 

Garry Bakker  ·  15 september 2019  14:21, gewijzigd 15 september 2019  14:22

En dat ook nog eens in je eigen koninkrijk Leo ;-) ...

Leo Heemskerk  ·  15 september 2019  15:09

Ha ha spannend hé - in 2015 zat er hier ook een.
Een cadeautje van Tropical Storm Bill ;-)

Ed van Boheemen  ·  15 september 2019  15:30

En een jaar geleden, 19-09, 1tje naar Zuid Katwijk/Den Haag/Mavla. Dezelfde vogel? Dan geen cadeautje van Dorian...

Leo Heemskerk  ·  15 september 2019  16:21

Je bedoelt dat cadeautje na Hurricane Florence
IK hou er nu echt mee op.
Prettig weekend

Vincent Hart  ·  16 september 2019  18:25

Een paar minuutjes googlen leert dat er een ruim aanbod van de soort online is, en dat de soort niet onder de ringplicht valt. Gaan we uit van de overweging uit het oude CDNA-handboek dat 'veel' en 'weinig' gehouden geen productieve begrippen zijn omdat je ze niet kunt kwantificeren (en er hoeft maar 1 vogel te ontsnappen om 1 vogel 'in het wild' aan te treffen), dan kan het leuk zijn om het vagrancy potential van de soort eens nader te beschouwen. Het betreft in basis een nietzolangafstandtrekker die echter wel een aantal malen tot op enkele 1000en km's van het reguliere verspreidingsgebied is aangetroffen. Een vraag zou kunnen zijn in hoeverre de soort geëquipeerd is om de grote plas levend over te steken. Er zijn geen aanvaarde gevallen in de WP naar mijn weten. 

Arnoud B van den Berg  ·  17 september 2019  10:15

Heb Lee Evans gevraagd wat men in het VK doet met waarnemingen van Witte Ibis. Zijn antwoord: 

"We have had only ONE record of American White Ibis in the UK - a bird at Sevenoaks NR in Kent for a few months. It was considered to have come from The Netherlands!"

Peter Adriaens  ·  17 september 2019  15:19

In België zijn er sinds 2004 zo ongeveer 35 waarnemingen van deze soort, met onder andere een groep van maximum 15 exemplaren die al tien jaar lang rondhangt in de regio Waregem (West-Vlaanderen): 

https://waarnemingen.be/observation/168491805/

https://waarnemingen.be/observation/115440599/

https://waarnemingen.be/observation/50757567/

Moeilijk om serieus te nemen dus...

Max Berlijn  ·  17 september 2019  16:33

Oef 15...laat maar komt nooit meer goed

Leo Stegeman  ·  17 september 2019  16:58

Nou, gelukkig heeft een aantal personen hem toch maar voor de zekerheid getwitched.... :) 

Albert Noorlander  ·  17 september 2019  18:41

Misschien was het wel een dwaalgast vanuit Belgie ;-)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?