Balkankwikstaart · 22-05-2018 · Noordwijkerhout, Noordzijderpolder-Kraaierslaan · Reinder Genuït

Erik Hölscher  ·  22 mei 2018  21:36

wat betekent in het commentaar van Wietze: wel een flinke parelketting? wil graag bijleren

Jan Hein van Steenis  ·  22 mei 2018  21:43

Daarvoor moet je even naar de andere foto kijken: de vlekken tussen keel en borst. Het zijn wel donkere parels.

Wim Wiegant  ·  22 mei 2018  21:43, gewijzigd 22 mei 2018  21:44

Kijk maar eens naar deze vogel op waarneming.nl. Hij heeft een enorme borstband ...!

Oeps, Jan Hein wint !

Jan Hein van Steenis  ·  22 mei 2018  21:50, gewijzigd 22 mei 2018  21:55

Niet helemaal: ik wilde net naar die foto gaan verwijzen!

(linkje toegevoegd op verzoek ↓)

Rob Halff  ·  22 mei 2018  22:11, gewijzigd 22 mei 2018  22:14

Zonder opname van de roep en i.c.m. de zwarte vlekken op de borst gaat het hem niet worden ben ik bang. Vogel lijkt overigens ook wat grijstinten op zijn achterkop te hebben en dat is ook niet goed voor Feldegg.

Jan Hein van Steenis  ·  22 mei 2018  23:00

De beschrijving van het geluid bij de waarneming is ook niet best ("ziep").

Frank Neijts  ·  22 mei 2018  23:30

Kruin en nek zijn duidelijk (blauw)grijzer dan wangen en oorstreek. In geen geval heeft de vogel een uniform zwarte, glimmende kopkap. Zo'n grove borstband van donkere vlekken is normaal bij Noordse kwikstaart (al is-ie niet altijd zó grof) maar past niet op Balkan. Meestal heeft deze een uniform gele onderzijde en eventuele donkere tekening op de bovenborst is erg bescheiden. Al met al lijkt mij bij deze vogel een geluidsopname niet noodzakelijk ...

Norman Deans van Swelm  ·  24 mei 2018  14:59

Die vlekjes blijven toch een vorm van zelfkwelling, ornithologisch masochisme, wat zit daar achter? Gunnen jullie elkaar geen geen Balkankwikstaart of is het geest van de dwaze Zweed die jullie in zijn greep houdt? Heren, ik zeg het nogmaar eens ALLE gele kwikstaart taxa kunnen streepjes en vlekjes op de borst hebben. Het hoeft niet maar het kan wel.


http://radioactiverobins.com/archive/wagtails-eastrn-othr%20white-/black-headed%20%20wagtail%20motacilla%20flava%20feldegg.htm

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?