Tuinfluiter · 22-05-2018 · Zwanenwater, zuidoost van Eerste Water, Noord-Holland · Arnoud B van den Berg

Jan van der Laan  ·  24 mei 2018  09:41

@Vincent

Tuinfluiters reageren ook sterk op het geluid Spotvogels en Bosrietzanger, zo ondervond ik deze week weer eens in mijn regio. Wellicht zitten in de zang van beide soorten elementen van Tuinfluiter waarop de Tuinfluiters op hun beurt weer reageren?

Jan Hein van Steenis  ·  23 mei 2018  23:18

Ik had er vorig jaar eentje bij Kirchhellen in NRW:

https://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=311214

(en als die link niet werkt: hier). Vanaf 10 sec wordt de zang duidelijk (daarvoor stoort een Zwartkop).

Diederik Kok  ·  23 mei 2018  22:25

Helder Arnoud.

Een vogel met een gelijkende afwijkende zang zat ook twee jaar op rij in de Eierlandse Duinen op Texel. Ik weet even niet meer of dat nu een Zwartkop of Tuinfluiter was (zelf de vogel nooit te zien gekregen).

Vincent van der Spek  ·  23 mei 2018  20:16, gewijzigd 23 mei 2018  20:17

Mooie opname, goede reminder ook. Ik was even vergeten dat sommige individuen dat doen (zelf nooit gehoord ook).

Vandaag heb ik deze opname bij twee tuinfluiters getest in het veld. Ze reageerden er heel sterk op: kijken, geagiteerde geluiden etc. Op de terugweg heb ik op één van deze locaties hetzelfde geprobeerd met zwartkop (als test: reageren ze op alle gelijkende Sylvia's, zoals in het najaar? Of reageren ze op deze specifieke opname?). Resultaat: heel een flauwe reactie op zwartkop. Kortom: "normaal" zingende tuinfluiters lijken het wel als tuinfluiter, of in elk geval als concurrerend te herkennen.

Arnoud B van den Berg  ·  23 mei 2018  15:37, gewijzigd 23 mei 2018  15:43

@Diederik: ja, het gaat om die waarneming, want het was op dezelfde vierkante meter als waar de ontdekker 's ochtends een dag eerder zijn raadselzanger hoorde zonder de zingende vogel te zien. Zijn zangbeschrijving (een soort van mengsel van braamsluiper en grasmus) past volgens ons mooi op de afwijkende zang van onze tuinfluiter. Omdat we tussen 06:50 en 08:00 continu op deze plek aan het opnemen waren (want afwijkende tuinfluiterzang is zeldzaam), hadden we het zeker gehoord als er ook nog een andere bijzondere vogel aan het zingen zou zijn.

Diederik Kok  ·  22 mei 2018  20:20

Bedoel je deze waarneming Arnoud?

Daar lijkt ook sprake van een zichtwaarneming namelijk. 

Arnoud B van den Berg  ·  22 mei 2018  15:24, gewijzigd 22 mei 2018  16:49

met Peter Nuyten om 07:00-08:00; vermoedelijk alleen gehoord door eerste waarnemers op 21 mei

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?