Balkanbergfluiter · 14-05-2018 · Noordhollands Duinreservaat, Heemskerk · Rob van Bemmelen

Max Berlijn  ·  14 mei 2018  17:38, gewijzigd 14 mei 2018  17:39

Dank voor de ontdekking. Ik hoop dat het roepje ook wordt/is opgenomen?? Eindelijk na 35 !! jaar ingelopen, belachelijk eigenlijk. Bedenk maar eens hoeveel Balkan Baardgrasmussen we hier zien.

Rob Halff  ·  14 mei 2018  20:29, gewijzigd 14 mei 2018  20:30

Idd bedankt voor de stoere ontdekking Rob! Roep is inmiddels ook opgenomen begreep ik. We hebben niet voor niets 35 jaar moeten wachten Max, is best een zeldzaam beest in West-Europa

Ben Gaxiola  ·  14 mei 2018  21:35

Roep (opname Sjaak Schilperoort).

Jan Hein van Steenis  ·  14 mei 2018  23:32

Vanavond veel roepend, een keertje zingend, nauwelijks te zien. Eén keer in vlucht is niet genoeg voor mijn wereldlijst, maar daar maak ik me maar even niet druk over!

Max Berlijn  ·  15 mei 2018  05:32, gewijzigd 15 mei 2018  05:36

Na de vogel gisteren best goed gezien te hebben (bedankt nog Herman en Julian) en de vele plaatjes bekeken te hebben ben ik toch wel verrast over het ogenschijnlijke verschil in uiterlijk en jizz met Bergfluiter. Meer tjifachtig, een korter lijkende snavel en meer opvallende wenkbrauwstreep. Hierdoor een minder “open met kraaloog gezicht” hebbend dan Bergfluiter. In het buitenland is dit me nooit zo opgevallen.

Leo Stegeman  ·  15 mei 2018  12:23

De "hybride"vogel is ook door redelijk wat mensen waargenomen. Ik ben wel benieuwd wat er voor ideeën zijn bij deze vogel. Zang meer Fluiter-achtig maar zonder djuuuu-djuuuu, roep als (westelijke) bergfluiter. Maar uiterlijk niet gelijkend op Fluiter, wel als Bergfluiter maar met zeer markante koptekening (wenkbrauw- en oogstreep).

Hans Schekkerman  ·  15 mei 2018  13:43, gewijzigd 15 mei 2018  14:01

@Leo: zie hier.

Max Berlijn  ·  15 mei 2018  14:03, gewijzigd 15 mei 2018  14:04

Vogel ook weer vertrokken?? of verplaatst (net zoals in 1983 en toen als 2 aanvaard). De komende tijd maar eens afwachten.

Rob van Bemmelen  ·  15 mei 2018  14:34

@ Leo. Wel wát mensen zijn wezen kijken, maar toch erg weinig in vergelijking tot de BalkanBF (stand staat nu op 32 vs 203 op waarneming.nl...). Geeft weer eens de onderwaardering van hybriden aan. Overigens liet de hybride zich véél beter zien dan de BalkanBF.

BalkanBF lijkt inderdaad weg en hetzelde geldt voor de Cirlgors/Cirlgorzen...

Dank voor de bedankjes!

Jan Hein van Steenis  ·  15 mei 2018  16:36

@Rob: De waarnemers van de hybride hebben hem waarschijnlijk allemaal gezien voordat de Balkanbergfluiter ontdekt was of nadat ze de Balkanbergfluiter goed gezien hadden. Helaas deed zich die gelegenheid bij mij (en ik vermoed zo'n 100 anderen die hun werk af moesten maken) niet voor.

Peter de Knijff  ·  23 mei 2018  09:36, gewijzigd 23 mei 2018  09:38

Staat U mij toe dit topic te kapen voor iets leuks:

Zeer recent verscheen een zeer goed en helder verhaal over de complete Phylloscopus / Seicerus taxonomy door Per Alström en 13 co-auteurs: Complete species-level phylogeny of the leaf warbler (Aves: Phylloscopidae) radiation. Molecular Phylogenetics and Evolution 126 (2018) 141–152.

Samengevat in een paar zinnen: “Based on our results, we support synonymising Seicercus with Phylloscopus, which results in a monogeneric Phylloscopidae. We discuss the pros and cons of this treatment, and we argue against proliferation of taxonomic names (daarmee bedoelen ze de suggesties van de soms op hol geslagen Boyd), and conclude that a large monogeneric Phylloscopidae leads to the fewest taxonomic changes compared to traditional classifications (waarmee ze, zoals ze herhaaldelijk aangeven, de voorstellen van del Hoyo, J., Collar, N.J., 2016. HBW and BirdLife International illustrated checklist of the birds of the world. Volume 2: Passerines. Lynx Edicions, Barcelona) volgen.

Ook volgens deze nieuwste inzichten zijn orientalis en bonelli zuster-soorten, en zijn er vier verschillende Pallas boszanger soorten: proregulus, kansuensis, forresti en chloronotus.

Het zou goed kunnen dat dit een open access artikel is, anders weten liefhebbers mij wel te vinden voor een pdf’je.



Peter de Vries  ·  10 mei 2021  12:36

Gisteren op Helgoland ontdekt en vandaag nog zingend aanwezig: Duitslands eerste Balkanbergfluiter. En dit terwijl reizen naar Helgoland niet is toegestaan ivm de CORONA-pandemie... best zuur. 

Eduard Sangster  ·  10 mei 2021  20:09

@Peter, er zijn toch maar heel weinig Duitse twitchers? 

Jan Hein van Steenis  ·  10 mei 2021  21:41

Enkele tientallen zouden toch zeker naar Helgoland zijn gegaan, vooral omdat deze week veel mensen vakantie hebben.

Frank Neijts  ·  10 mei 2021  21:51

@Eduard: misschien zijn er niet zoveel maar voor sommige ervan gaat geen zee te hoog! ..😎

Roef Mulder  ·  10 mei 2021  22:27

Met een vintage camera! zijn vast mooie dia’s geworden:-)

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?