Snowy Owl · 25-02-2018 · Atlantische Oceaan · Theo Admiraal

Max Berlijn  ·  25 februari 2018  22:05

Of beter, “gedeeltelijk” shipassist bedoel je toch?

Garry Bakker  ·  25 februari 2018  22:47, gewijzigd 25 februari 2018  22:48

Dat bestaat niet. Het is geassisteerd, of niet. 

Max Berlijn  ·  26 februari 2018  06:22

Taaltechnisch misschien (hoewel ik kan toch voor een gedeelte van mijn reis op een schip zitten, en de rest op eigen kracht afleggen?) maar ik hoop dat men begrijpt wat ik bedoel?

Jaap v.d. Marel  ·  26 februari 2018  11:29

Wat denken de heren van 'gedeeltelijk meegevaren' ...

Ik snap Max overigens helemaal.

Norman Deans van Swelm  ·  26 februari 2018  11:46

Er zit al een tijdje een Sneeuwuil in Cornwall. misschien een onderzoekje waard om te zien of het de uil van de fam.. Admiraal is?

Theo Admiraal  ·  26 februari 2018  21:56

Ik weet niet hoelang die Sneeuwuil al in Engeland zit, maar de uil kwam aan boord op zaterdag17 februari en was weer weg op donderdag 22 februari.

Steven Wytema  ·  26 februari 2018  23:13

Dan niet: het meest recente bericht komt van 16 februari, maar betreft nota bene een vogel die er al vanaf 30 januari zit:

Martijn Verdoes  ·  27 februari 2018  16:59

Bedankt voor het delen van de foto Theo. Wat een prachtig beest. Inderdaad een bewijs dat Sneeuwuilen op een boot terecht komen en daarbij een heel eind van het vaste land verwijderd raken, namelijk in ieder geval ergens halverwege Noord-Amerika en Europa. Echter heb ik wat moeite met jou conclusie: "Nogmaals het bewijs dat veel Sneeuwuilen in West-Europa ship assisted zijn." Immers, we hebben geen idee of deze vogel de andere helft van de trans-Atlantische reis heeft overleeft en ook daadwerkelijk in West-Europa terecht is gekomen. Ook bewijst dit geval wat mij betreft niet dat dit voor "veel Sneeuwuilen" de route naar West-Europa zou zijn. Maar goed, een kniesoor die daar op let... :-)

Boy Possen  ·  28 februari 2018  13:59, gewijzigd 28 februari 2018  13:59

Bijzonder om te zien is, althans voor mij, dat de mate waarin een vogel gebruik maakt van een schip belangrijker wordt met toenemende zeldzaamheid.

Ik vind het écht geweldig om de verhalen te lezen van mensen die op schepen werken en een beetje bijhouden wat er zoal aan boord komt. Het varieert van de meest gewone soorten tot de grootste zeldzaamheden. Op een van de door Martijn georganiseerde Noordzeetochten ben ik zelf minuten lang gebruikt als rustplek door een Spreeuw, die vervolgens nog een tijdje mee voer. Duidelijk "ship-assisted" en niet telbaar op het dichtstbijzijnde Waddeneiland, lijkt mij. Zorgelijk, nee.

Natuurlijk is dat voor algemenere soorten nooit na te gaan en wellicht voor zeldzamere soorten ook niet. Zwervers als uilen, die zeker in de winter alléén hun voedsel volgen, onderschatten we misschien wel? De prestatie van formaat die kleine Amerikaanse zangvogeltjes leveren om in Brittannië uit komen, moet voor andere soortgroepen toch óók mogelijk zijn?

Theo Admiraal  ·  29 mei 2018  20:49

Mijn zoon vertelde onlangs dat hij eerder nog een verstekeling aan boord had. In de haven van Vigo in Noord-West Spanje kwam er een Blauwe Reiger aan boord, die pas in het Caraibisch gebied weer van boord ging. Ik weet niet of er waarnemingen zijn in dat gebied, maar het toont aan dat er ship assisted vogels zijn die de Atlantische Oceaan 'andersom' oversteken.

Jan Hein van Steenis  ·  29 mei 2018  21:39

Ja die zijn er Theo, oa Trinidad, Brazilië en Barbados.

Norman Deans van Swelm  ·  30 mei 2018  00:17

zet je toch aan het denken over hoe Rif- en Koereigers ooit de Nieuwe Wereld bereikten!

Edwin Russer  ·  13 november 2018  17:06, gewijzigd 13 november 2018  17:57

En zoals natuurlijk bekend niet alleen Sneeuwuilen, ship-assisted. Een fantastisch filmpje, met een voorzichtige telling kom ik zeker al uit op 65 soorten uit waaronder fraaie zoals Nachtzwaluw, Rosse Waaierstaart, Grauwe Fitis, Kleine Zwartkop, Citroenkwik, Kleine Klapekster, Roodkopklauwier, Zwarte Ibis, Steltkluut, Griel, Spaanse Mus, Zwartkopgors, Westelijke Blonde Tapuit, etc, etc. 

Norman Deans van Swelm  ·  13 november 2018  20:48, gewijzigd 16 november 2018  17:55

Zo zag die andere  ark er ook uit, volgend de overlevering, wat daar allemaal op zat! Te veel om waar te zijn.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?