Bruine Lijster in Groningen

Leo JR Boon  ·  11 november 2016  11:17

Bedankt Jos voor deze fijne soort!!

Wouter van Pelt  ·  11 november 2016  15:06, gewijzigd 14 november 2016  10:37

Stoere vondst!

Jan Hein van Steenis  ·  11 november 2016  17:23

Geweldige vondst, jammer dat hij zich woensdag niet wat beter liet zien.

De derde knaller voor Beijum.

"Raamslachtoffer, verzameld door een kat" toch?

Max Berlijn  ·  12 november 2016  08:25, gewijzigd 12 november 2016  09:14

Ik denk dat het, nu de vogel dood is gevonden goed is om dag twee nog even nader uit te schrijven. Zo heb ik het beleefd:

Iets voor 08.00 werd de vogel nabij een veldje in de wijk door ongeveer vier waarnemers kort gezien in een dichtbij staande struik, waaronder Wietze Jansen (net voor die geweldige foto op deze site :-)) en Liewe van Welie. Door het slechte licht, de korte verblijfsduur miste de meeste toen aanwezigen hem. Hierna werd de vogel eens in de twintig minuten steeds kort gezien, steeds door gelukkige enkelingen zoals Marten Miske (zie zijn foto's), Rob Halff en Marc Guyt. Om 09.15 werd de vogel dan eindelijk gedurende een kleine twee minuten gezien door zo'n 60 mensen, eerst laag zittend in een hoekstruik en daarna samen met een Merel en een iets verder zittende Koperwiek in wat kale bomen nabij de ontdekplek http://waarneming.nl/waarneming/view/126503773  . Hier zijn de meeste foto's van die dag gemaakt http://waarneming.nl/waarneming/view/126505549  . Frustrerend voor velen was dat het toch te kort was om er van een afstandje naar toe te rennen, het bij sommige niet bekend was dat de vogel zichtbaar was vanwege de onoverzichtelijkheid van de wijk en als laatste, de plek van waar je de vogel kon zien snel vol gestroomd was waardoor iets later gewaarschuwde vogelaars zich niet in een "zichtpositie" konden manoevreren. Hierna is de vogel nog kort gezien door enkelen in een struik welke in de richting stond waarin hij verdween. Daarna is de vogel niet meer gezien en zelfs niet meer geclaimd tot de vluchtige waarneming rond 17.00 uur. Mijn vraag is; wanneer is die vogel overleden? Hoe zeker is de waarnemer van de waarneming rond 17.00 uur (bijna donker)? Het leek er op dat de vogel op de ontdekdag en die ochtend erna een voorliefde had voor die wijk met al haar voedsel. Het afgestoken vuurwerk (< 10 knallen) leek weinig effect te hebben op de aanwezige vogels. Als die laatste waarneming er niet was geweest zou mijn gok zijn dat de vogel op de tweede dag al tegen een ruit is gevlogen (?) en daarna door de katten is "besnuffeld".

PS: Jos nog bedankt natuurlijk. Ik heb te doen met de mensen die "net verkeerd stonden" en daarna de gehele dag vruchteloos hebben rondgelopen. Dat had mij zomaar ook kunnen gebeuren... Ik hoop dat de balg kan worden overgedragen aan Naturalis, de plek waar dit soort zeldzaamheden horen te liggen.

Arnoud B van den Berg  ·  12 november 2016  09:24

@Jos: nogmaals veel dank. Hopelijk kunnen we in de toekomst met kennis en wetenschappelijk onderzoek beschikbaar in de grote zoölogische musea, nog iets meer over hem te weten komen. Vandaag haalde de vogel zoals je vast al weet opnieuw het nieuws... http://www.telegraaf.nl/binnenland/27010465/__Kat_vreet_zeldzame_lijster_op__.html

Jan van der Laan  ·  12 november 2016  11:08

Hier een kaartje van alle waarnemingen. De waarneming van Willem Bosma is de meest noordelijke, maar dat is niet zo gek, de plek grenst aan de Mudaheerd, de straat waar de vogel zijn einde vond. Wrs heeft de vogel na het vuurwerk en het geren van de massa - onderschat dat niet - zijn heil in dat stukje van de wijk gezocht.

Jos Welbedacht  ·  12 november 2016  11:34, gewijzigd 12 november 2016  11:41

Hey Jan, de vogel is niet bij de Mudaheerd gevonden maar aan de Bekemaheerd (westelijker dan de ontdekkingsplek dus). Het vuurwerk kwam van ongeveer tegenover de vondstplek.

Jan van der Laan  ·  12 november 2016  12:41

Ok bedankt, ik had de telefoongids gecheckt en daar woonde een JM xxachternaamxx, vandaar. De voornaam van de vindster was Jxxxx.

Frank Coenjaerts  ·  12 november 2016  13:35

Niet belangrijk, maar leuk voor de documentatie:

De plek waar "ca. 60 man" (Max) de vogel in de buurt van een Merel in de kale boom zagen zitten, springt niet uit het kaartje dat Jan hierboven post. Iemand een idee waar dat nou precies was (lukte mij dinsdag in het veld al niet meer die plek terug te vinden...)?

Wim Nap  ·  12 november 2016  13:47, gewijzigd 12 november 2016  13:50

Dat was aan de Bekemaheerd Frank, waar deze weer een bocht maakt naar de Amkemaheerd. Ik schat dat de groep op de coördinaten 53.247789, 6.584648 stond, en vanaf daar de straat in keek. 

Max Berlijn  ·  12 november 2016  16:42

Best raar, ik heb mijn waarneming via waarn.nl ingevoerd, zou toch goed moeten zijn?

Jan Hein van Steenis  ·  12 november 2016  18:13

@Max: ik vind het niet vreemd dat zelfs de GPS van je telefoon daar in de war raakt...

Leo JR Boon  ·  13 november 2016  18:30

Dat is deze plek: http://waarneming.nl/waarneming/view/126508298

Maar je ziet dat de meeste mensen maar lukraak de waarneming invoeren, in schuren op daken etc.

Max Berlijn  ·  14 november 2016  08:45

Thx Leo en Frank ik heb mijn lokatie in de waarneming aangepast.

Dick Pruiksma  ·  14 november 2016  19:59

Geweldige vondst Jos!  en accuraat gehandeld door de camera te halen!! Dat van die nieuwe kijker wist ik niet eens, wel dat je achter de pestvogels aan zat.....nogmaals bedankt voor deze prachtige soort, ervan uitgaand dat ie niet als een hybride bestempeld wordt...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?